Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner was de oorzaak van het turbogat bij Max Verstappen het ‘snelle gebruik’ van het gaspedaal. Verstappen had een kans op de poleposition tijdens de Britse Grand Prix, maar door het turbogat verloor hij kostbare tijd en kwalificeerde hij zich op de vierde plaats.

Verstappen kwam uiteindelijk 0,183 seconden tekort voor de poleposition. De problemen met de turbo kostten de Nederlander zo’n anderhalf tot twee tienden, waarmee hij potentieel de poleposition had kunnen pakken. Tijdens de kwalificatie klaagde Verstappen dan ook over een turbogat, waardoor hij niet direct over het gewenste vermogen kon beschikken.

Honda heeft de problemen onderzocht en ontdekte de oorzaak: een minimaal calibratieprobleem waardoor de acties van Verstappen niet perfect geregistreerd werden. Hierdoor kreeg hij niet het vermogen van de krachtbron waar hij om vroeg. Horner denkt dat dit te maken heeft met de verbeteringen aan het chassis, omdat Verstappen het gaspedaal nu anders gebruikt dan aan het begin van het seizoen. ”Ik denk dat het de snelheid was waarmee Max het gaspedaal bedient. We hebben dit niet eerder meegemaakt”, aldus de Brit tegenover Motorsport.com.

”Het is een probleem dat opgelost moet worden op de testbank. Ik denk dat het een Honda-dingetje is, maar zij hebben er alle vertrouwen in dat ze het kunnen oplossen”, aldus Horner.

Lees ook: Verstappen: ‘Hapering turbo kostte me tijd, maar blij met resultaat’

Foto: Motorsport Images

‘Groot probleem’ voor Honda
Verstappen stelde dat het turbogat ook tijdens de race ‘vrij regelmatig’ voorkwam. Technisch directeur van Honda F1, Toyoharu Tanabe, stelt dat hij met Verstappen heeft gesproken over de problemen. ”We hebben onderzocht om welke calibratie het gaat en hoeveel er moet veranderen om het op te lossen. We hebben Max gevraagd bij welk toerental het voorkomt, waar in het gaspedaal en wanneer hij de vertraging voelt. Vervolgens hebben we de precieze locatie vastgesteld”, aldus Tanabe.

Honda ziet het als een ‘groot probleem’ dat opgelost moet worden. ”Je gaat er niet dood van. Het tast de betrouwbaarheid niet aan. Het is een ander soort probleem, maar voor ons is dit op technisch vlak een groot probleem.”

Lees ook: Ross Brawn ziet kentering: ‘Red Bull en Honda zijn fantastisch bezig, terugval Ferrari’