Red Bull-kopstuk Helmut Marko denkt dat motorfabrikant Honda dit jaar op gelijke voet kan komen te staan met Renault. Honda levert momenteel motoren aan Red Bulls juniorteam Toro Rosso en is één van Red Bulls opties voor na 2018, wat mogelijk haar laatste jaar met Renault is. Daarnaast zijn Aston Martin en (wellicht) Porsche er nog.

Of de relatie met Renault een vervolg krijgt, is nog niet duidelijk. Vooralsnog zijn Red Bull en Renault het zelfs niet eens over wanneer daar een beslissing over moet worden genomen. Renault heeft voor eind mei een deadline gesteld, Red Bull hakt de knoop liever pas aan het eind van de zomer door.

Rond die tijd moet het ook een beter beeld hebben van hoe de ontwikkeling van de Honda-V6 verloopt. De laatste jaren was dat zowel de zwakste als minst betrouwbare motor van het veld, maar de Japanse firma kent een voortvarende start van haar nieuwe relatie met Toro Rosso – na de overstap van McLaren – en maakte indruk met haar betrouwbaarheid tijdens de wintertests.

Helmut Marko, de adviseur van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz en topman van het Formule 1-team.

“We zijn uiterst tevreden over hoe de samenwerking tussen Honda en Toro Rosso verloopt en het is duidelijk te zien dat er op technisch vlak vooruitgang wordt geboekt”, vertelt Marko aan Motorsport-Total. “Ik kan me indenken dat Honda dit jaar het niveau van Renault weet te halen. Het Honda-pakket is technisch interessant, de motor is zeer licht en de betrouwbaarheid is er nu”, aldus Marko.

Honda is zodoende een optie voor 2019 en daarna, al gaat het motorreglement in 2021 op de schop. Hoe de nieuwe motorformule er exact uit komt te zien, staat nog niet vast, maar Red Bull wordt voor 2021 en daarna behalve aan Honda ook aan haar eigen titelsponsor Aston Martin gekoppeld. De Britse sportwagenfabrikant denkt immers over een motorprogramma.

Motorsport-Total bericht dat er nog een optie is: Porsche. Het merk uit de Volkswagen-groep denkt volgens de Duitse publicatie ‘serieus na over de Formule 1’. Marko kan zich indenken dat er interesse is vanuit Stuttgart, al is het volgens hem nog toekomstmuziek. “Ik denk dat Porsche, net als iedere potentiële motorfabrikant, eerst wil weten hoe de nieuwe motorregels voor 2021 er uit komen te zien.”