Erwin Groenhof Dag Erwin,
Het is best nog even een gedoe geweest om uit te zoeken hoe de vork in de steel zit, maar uiteindelijk hebben we de oplossing toch gevonden. Het zit zo. Na de kwalificatie wordt de kwalificatie-uitslag prijsgegeven. Deze is officieus en gaat niet door als startgrid van de race. Vaak verandert er nog wel wat. Denk bijvoorbeeld aan de motorwissels, dat zijn straffen die altijd pas na afloop van de kwalificatie toegepast worden. Daarmee komen we meteen aan bij het geval Italië 2005 en wie nu de pole toegewezen moet krijgen. Zoals je terecht opmerkt reed Kimi Raikkonen de snelste tijd, gevolgd door Juan Pablo Montoya. Dat is dan ook de officieuze kwalificatie-uitslag, waarna er nog wordt geschoven indien er straffen zijn opgelegd. Dat was dus het geval in Monza vorig jaar. Vervolgens publiceert de FIA bij iedere race op zondagochtend de officiële startopstelling. Wie op die startopstelling de eerste startplek krijgt toegewezen, krijgt de pole-position achter zijn naam. In dit geval was dat Montoya, dus krijgt hij nu ook de pole achter zijn naam. Voorbeeld ter illustratie: Grand Prix van Frankrijk 1996, Magny-Cours. Michael Schumacher trainde pole-position, Damon Hill was tweede. In de opwarmronde blies Schumacher zijn motor op, waardoor hij in de race officieel gezien niet van start ging. Omdat de eerste startplek echter leeg bleef en Hill zeg maar vanaf de tweede startpositie startte, telt dat dus gewoon als één van de 68 poles van Schumacher. En niet als één van Hill.
Of de Grand Prix van Frankrijk dan ook moet worden meegeteld als Grand Prix-start van Schumacher is weer een andere discussie. Want ook daar zijn de geleerden het niet over eens. Dus, concluderend: echt overzichtelijk is de gang van zaken in Monza niet geweest, vandaar nu ook de verwarring omdat de gegevens in het jaarboek dus wel correct zijn. Misschien dat het wat handiger is om dit soort straffen meteen in de uitslag toe te passen, maar aan de andere kant gebeurt er de laatste tijd na de kwalificatie (alsnog motorwissels, tijdstraffen, afpakken van snelste ronden en ga zo maar door) zoveel dat dat ook niet altijd even veel nut heeft. Groet,
Kevin Van Nunen
Formule 1 RaceReport