*

Preview GP Duitsland: komt er regen na zonneschijn?

Eelco den Boer

Eelco den Boer

28 juli 2019 09:00

Preview GP Duitsland: komt er regen na zonneschijn?
Peter van Egmond

Als het er in de Grand Prix van Duitsland net zo heet aan toegaat als het weekend tot dusver, kan het nummer op Hockenheim de races in Oostenrijk en Engeland misschien zelfs overtreffen wat betreft amusementswaarde. Waar moeten we op letten?

Nat of heet?

Allereerst het weer. Het raceweekend begon met tropische temperaturen op vrijdag. De middagsessie was de heetste van het seizoen tot dusver. De voor zaterdag voorspelde regen bleef achterwege, in ieder geval tijdens de laatste training en kwalificatie en veel koelde het ook nog niet af. Dus zag Mercedes de bui al hangen, want bij hoge temperaturen is het kwetsbaar. De supersnelle Ferrari’s kampten echter met technische problemen, zodat de gedeeltelijk wit gespoten zilverpijlen toch weer vooraan te vinden zijn, met Max Verstappen ertussen. “Alles is nog mogelijk”, benadrukt de Nederlander. Blijft het tijdens de race ook droog, of zorgt een buitje net als vorig jaar voor opschudding?

Mercedes in jubileumstemming

Mercedes viert in Hockenheim dat het 125 jaar actief is in de autosport en dat het voor de tweehonderdste keer deelneemt aan een Grand Prix. Monteurs, engineers en zelfs de teambaas zijn in speciale klederdracht gestoken. Op de ondershirts staan gewoon de moderne sponsorlogo’s, want Mercedes blijft uiteraard keurig corporate. Lewis Hamilton is niet echt in een feeststemming. Op vrijdag heeft hij zijn dag niet en op zaterdag voelt hij zich zo zwakjes dat hij overweegt verstek te laten gaan. Hij rijdt toch en dankzij cadeau’s van concurrent Ferrari pakt hij zelfs poleposition. Mocht hij die toch niet kunnen verzilveren is dat slechts een kleine domper op de feestvreugde, want de regerend kampioen stevent zonder grote tegenslagen op titelprolongatie af.

Ferrari op inhaaljacht

Charles Leclerc moet in Q3 in de pits blijven door een defect aan de brandstoftoevoer. Hij moest dus als tiende aan de race beginnen, of nog verder naar achteren als er motoronderdelen verwisseld moeten worden. Een probleem met de luchttoevoer naar de turbo zorgt ervoor dat Sebastian Vettel geen tijd kan neerzetten in de kwalificatie en dus achteraan moet starten. Zijn eerste prooi is zijn oude rivaal Robert Kubica, daarna volgt de topdrie van het Formule 2-kampioenschap van vorig jaar (Russell, Norris en Albon). Het is niet evident dat Vettel als een warm mes door de boter kan snijden, want de onderlinge verschillen zijn uitermate klein: in Q2 zat er slechts een kwart tiende tussen de achtste en dertiende plek.

Lees ook: Drama bij Ferrari compleet na problemen Leclerc in Q3: ‘Jammer dat het zo moet eindigen’

Fragiele Fransen

Net als het weer wat beter lijkt te gaan met Pierre Gasly, na een bemoedigend optreden in Silverstone, vouwt hij zijn Red Bull op in de bandenstapels. Tot ongenoegen van zijn baas Helmut Marko. “Hopelijk loopt zijn zelfvertrouwen geen deuk op.” De Fransman verontschuldigt zich bij zijn team, maar doet er na een redelijke kwalificatie luchtig over. “Ik ben een coureur, het werkt anders dan wanneer je op de openbare weg bij een botsing betrokken bent. Het was niet mijn eerste crash en het zal niet mijn laatste zijn. Natuurlijk is het jammer, zeker voor de monteurs die de hele nacht hebben moeten doorwerken om alles te repareren, maar het hoort erbij.” Ook landgenoot Romain Grosjean staat onder druk en kan zijn sterke kwalificatieresultaat dus goed gebruiken. Overigens reden de twee Fransen elkaar in de derde vrije training nog bijna in de wielen.

Lees ook: Marko: ‘Hopelijk tast crash Gasly’s vertrouwen niet aan’

Laatste keer?

Het zou wel eens de (voorlopig) laatste Grand Prix van Duitsland kunnen zijn. Vorig jaar sleepte Hockenheim op de valreep nog een contractverlenging binnen, mede omdat Miami de zaken niet rond kreeg, maar slechts voor één jaar. Met de toevoeging van Hanoi en Zandvoort op de kalender, lijkt er opnieuw geen plek meer te zijn voor Hockenheim, dat op weinig financiële ondersteuning kan rekenen. Zeker nu de geruchten sterker worden dat Barcelona wel op de kalender zou kunnen blijven, al benadrukt de Spaanse organisatie dat de onderhandelingen nog lopen en er niets getekend is. Toch is er ook voor Hockenheim nog een sprankje hoop, want als het stratencircuit in Hanoi niet op tijd gereed is, zou het opnieuw als invaller kunnen fungeren.

Eelco den Boer

Eelco den Boer

Eelco den Boer (1981) raakte bevangen door het autosportvirus bij de Masters of F3. Hij werd direct abonnee toen er een Formule 1-tijdschrift op de markt kwam en voegde zich via een eclectische omweg in 2010 bij de redactie. Als coördinator brengt hij alles op de juiste plek, maar soms mag hij zelf ook op locatie aan de slag. Hij woonde 40 GP’s bij en heeft een zwak voor underdogs. Tevens is hij achtvoudig curlinginternational.