In China won Michael Schumacher zijn 91e, en voorlopig laatste, Grand Prix. De Duitse recordkampioen zat in 2006 middenin een gevecht om de titel met Fernando Alonso. Een gevecht dat Schumacher verloor. Maar dat lag niet aan zijn resultaat in Sjanghai.

De toenmalig Ferrari-coureur was druk in de achtervolging op Fernando Alonso. De Spanjaard, die een jaar eerder zijn eerste titel pakte, had halverwege het seizoen een riante voorsprong op Schumacher. Alonso lag 25 punten voor op de Duitser, die tweede stond in het kampioenschap. Daarna begon de opmars van de coureur uit Kerpen.

Hij won de races in de Verenigde Staten, Frankrijk en Duitsland. In Hongarije kon hij niet optimaal van de uitvalbeurt van Alonso profiteren: Schumacher pakte met zijn achtste plaats slechts één puntje. In Turkije won Felipe Massa zijn eerste race, maar Alonso eindigde pal voor Schumacher op de tweede plaats. Vervolgens viel de Spanjaard in Italië uit. De tifosi werd gek toen Schumacher zijn negentigste Grand Prix-zege op Monza pakte, waarna hij in de persconferentie zijn afscheid aankondigde.

Aanvankelijk leek het er in China niet op dat Schumacher er zijn, voorlopig, laatste overwinning zou pakken. De Ferrari-coureur kwalificeerde zich slechts als zesde, terwijl Alonso vooraan mocht starten. De omstandigheden in Sjanghai waren niet optimaal. Het licht ging onder natte omstandigheden op groen, en daarbij was Michelin in het voordeel. Alonso liep al snel weg van Schumacher, die met zijn Bridgestones geen vuist kon vormen.

In de loop van de race begon het echter droger te worden. Schumacher kwam op stoom, terwijl Alonso meer en meer fouten begon te maken. Zijn banden waren versleten. Bij zijn pitstop liet hij alleen zijn voorbanden verwisselen, maar dat leverde hem een nog groter nadeel in. Gevolg was dat teamgenoot Giancarlo Fisichella hem eerst inhaalde, en dat Schumacher even later het voorbeeld van de Italiaan volgde.

De zevenvoudig wereldkampioen dook vervolgens in de veertigste ronde naar binnen voor slicks. Fisichella volgde een ronde later en kwam pal voor Schumacher weer de baan op. De Renault-coureur verslikte zich echter in de koude Michelins, maakte een foutje, en moest Schumacher aan zich voorbij laten gaan. Uiteindelijk finishte Alonso de race als tweede, en pakte Fisichella de laatste podiumplaats.

Schumachers voorlopig laatste overwinning bracht hem op gelijke hoogte met Alonso in het kampioenschap. Beide kemphanen reisden met 116 punten in hun achterzak af naar Japan voor de voorlaatste race van 2006. Hier zou Alonso het fundament leggen voor zijn tweede wereldtitel, nadat Schumacher in leidende positie uitviel dankzij een opgeblazen motor.

De natte omstandigheden in China kunnen dus voor spectaculaire en historische momenten zorgen. Wellicht dat de oude Schumacher dit weekend, geholpen door de verraderlijke Chinese omstandigheden, zijn klasse kan tonen. Al zou een overwinning wel heel vergezocht zijn.

Vrijdag is er in Sjanghai een kans op regen, maar zaterdag en zondag is er echter droog weer voorspeld.

Tijdschema Grand Prix van China 2011

Vrijdag 15 april
4:00-5:30: Vrije training 1
8:00-9:30: Vrije training 2

Zaterdag 16 april
5:00-6:00: Vrije training 3
8:00- 9:00: Kwalificatie

Zondag 17 april
9:00-11:00: Race
(Nederlandse tijd)