Lewis Hamilton heeft zijn eerste overwinning van het jaar binnen. De Mercedes-coureur domineerde op de Hungaroring. Zijn zege kwam geen moment in gevaar. Achter hem finishte Kimi Räikkönen, met een knappe strategie, als tweede en Sebastian Vettel werd derde.

Het is zijn eerste Formule 1-zege als Mercedes-coureur. Hamilton moest al twee keer lijdzaam toezien hoe Nico Rosberg op de hoogste trede van het podium stond, maar nu is hij het feestvarken. Gisteren maakte hij zich nog zorgen om de racesnelheid van de Mercedes: die wil nog wel eens tegenvallen. Op de Hungaroring was daar niets van te merken. Eigenlijk kwam zijn koppositie geen moment écht in gevaar.

Start

Vettel startte slecht aan de race. Hij liet zijn banden doorslippen en moest Romain Grosjean naar de zijkant drukken om zijn tweede plaats te houden. Daarachter begon Nico Rosberg stormachtig aan de race in Hongarije. In de middelste sector kon hij zijn plannen op een mooi resultaat echter vergeten. Hij belandde daarvoor al even op het asfalt na de baan en werd nu aangetikt door Felipe Massa. De Mercedes-coureur viel terug naar de twaalfde plaats.

Voorin bleef het na de start in de openingsfase rustig. Sebastian Vettel kon niet binnen een seconde van Lewis Hamilton komen, en Grosjean wel bij Vettel. Ook met DRS lukte het de Fransman alleen niet om de drievoudig wereldkampioen in te halen. De Hungaroring staat niet bekend om zijn vele inhaalacties en dat was dit jaar niet anders. Giedo van der Garde startte, zoals wel vaker, uitstekend aan de Grand Prix. Hij reed kortstondig voor Valtteri Bottas, maar de Williams blijft een stukje sneller dan de Caterham.

Na tien ronden opende wedstrijdleider Hamilton de eerste reeks pitstops, toen hij zijn zachte banden inruilde voor de harde band. Twee ronden later volgde Vettel hem, terwijl Grosjean nog langer doorging. Vettel kwam niet alleen achter Hamilton de baan op, maar ook achter Jenson Button. Weer twee ronden later kwam Grosjean binnen, die bewees dat Lotus inderdaad goed kan omspringen met de nieuwe banden van Pirelli. Het leverde hem alleen niets op. Ook hij kwam achter Hamilton, Button en Vettel weer de baan op.

Waar Hamilton Button al snel kon inhalen, beet Vettel zich stuk op de McLaren-coureur. Het leidde zelfs tot een touché waarbij Vettel zijn voorvleugel beschadigde en vervolgens Button niet meer kon bijbenen. Gunstig voor Grosjean, die in het kielzog van de Duitser reed. Ook de Fransman was onsuccesvol in het inhalen.

Na 24 ronden maakte Mark Webber, die inmiddels al een poosje aan de leiding reed, zijn eerste pitstop. De Australiër kwam als zesde weer de baan op. Het was ook het moment dat de banden van Button zijn beste tijd gehad hadden. In de vijfde bocht haalde Vettel hem in, in de chicane plaatste Grosjean een inhaalactie op de Engelsman. Hij gunde Button echter onvoldoende ruimte en de twee raakten elkaar. Alonso kon er ook gelijk langs, maar kon vervolgens het tempo van Vettel en Grosjean niet volgen.

Toch inhaalacties

Waar Grosjean als laatste van de kopgroep zijn eerste pitstop maakte, ging hij als eerste naar binnen voor de tweede pitstop. Hij kwam daardoor achter Felipe Massa te rijden, die hij knap buitenom in de vierde bocht inhaalde. Het leverde hem echter een doorrijstraf door de pits op omdat hij hierbij de baan zou hebben verlaten. De volgende mooie inhaalactie kwam toen Hamilton zijn tweede stop maakte en hij achter Webber terechtkwam. Die zat op zijn beurt weer vast achter Alonso en zat te slapen. Hamilton kon buitenom in de tweede bocht Webber wel heel makkelijk, maar mooi, inhalen. Het lukte hem, na ruim vijftig ronden, op identieke wijze weer bij Webber, toen hij achter hem op de baan kwam.

Kimi Räikkönen klaagde gisteren nog dat hij het lastig vond het maximale uit de nieuwe Pirelli-banden te halen. Vandaag was daar weinig meer van te merken. Als een van de weinige koos hij voor een tweestopsstrategie. Dat betaalde zich uit. De Fin startte als zesde, en reed na de laatste pitstopserie van andere coureurs derde. Mark Webber viel daar nog tussenuit, maar achter Räikkönen kwam Vettel er als de brandweer aan. Na een pittig duel kwam Räikkönen als beste bovendrijven, terwijl Vettel over de boordradio zat te piepen.

Giedo van der Garde kan ook tevreden terugkijken op de Grand Prix van Hongarije. Hij was een klasse beter dan teamgenoot Charles Pic en boekte met de veertiende plaats zijn beste resultaat van het jaar.