Het huidige financiële model in de Formule 1 is ‘niet levensvatbaar’, zo zegt Renault-teambaas Cyril Abiteboul. Waar de sport naartoe moet? “Dat je met een redelijk budget races kan winnen.”

Renault is één van de vier automakers en motorleveranciers in de Formule 1, waarbij het net als Mercedes en Ferrari een eigen fabrieksteam heeft – terwijl het Japanse Honda fabriekssteun geeft aan Red Bull.

Renault-topman Abiteboul.

Hoewel Renault niet zoveel uitgeeft als bovengenoemde teams, die al sinds 2016 de top drie vormen en als de grote jongens worden gezien, beschikt het als automaker over diepe zakken, maar de Franse fabrikant is er filosofisch op tegen daar maar in te blijven graaien. “Het gaat om een principe: dat je met een redelijk budget races kan winnen, zonder dat de kosten te gek worden”, vertelt Abiteboul Racer.

Lees ook: Renault-fabrieksteam moet zich bewijzen om nieuwe investeringen te rechtvaardigen

Gezien wat hij ‘de waarde van de Formule 1′ noemt, is het volgens de Renault-topman zaak dat de sport ’terugkeert naar de realiteit’. In andere woorden: dat er een andere (lees: eerlijkere) verdeling komt voor het prijzengeld én dat er een budgetplafond wordt ingevoerd.

Bekende verbeterpunten
Zowel de introductie van een budget cap als het feit dat de toch al succesvolle en rijke topteams (veruit) het grootste deel van de uitbetalingen uit de sport ontvangen, zijn zaken die Formule 1-eigenaar Liberty Media graag wil aanpakken en veranderen. Volgens Abiteboul zijn beide veranderingen ‘op een gegeven moment’ noodzakelijk, want: “In onze ogen is de sport zo niet levensvatbaar, en we geloven ook dat iedereen die mening deelt.”

Lees ook: Liberty presenteert toekomstplan in hoofdlijnen

Renault kan nog niet echt meedoen met topteams als Red Bull en Ferrari.

Volgens Abiteboul is het daarbij nu ‘een kwestie van timing’ wanneer dit soort veranderingen worden doorgevoerd. Voor Liberty Media is het echter zaak dat het spoedig met concrete plannen komt, want voor veel teams geldt dat hun contract met de Formule 1 na 2020 afloopt. Zo heeft Red Bull al gewaarschuwd dat stoppen na 2020 een optie is, afhankelijk van hoe de sport er daarna uit komt te zien.

2021 wordt hoe dan ook gezien als de eerste grote en goede kans voor dit soort veranderingen. Renault is overigens het enige (top)team dat al tot na 2020 aan de Formule 1 gecommitteerd is: toen het in 2016 terugkeerde als fabrieksteam tekende het een contract tot en met 2022.

Lees ook: ‘Liberty Media moet opschieten met voorstel 2021-regels’