De populariteit van Formule 1 wordt vaak toegeschreven aan het succes van Netflix-serie Drive to Survive, maar volgens Stefano Domenicali zijn er meer redenen. De Italiaanse F1-baas ziet naar eigen zeggen een toename in populariteit van de sport onder jongeren en dat komt volgens hem ook vooral door hoe social media wordt ingezet.

Vandaag de dag zijn er meer liefhebbers van de Formule 1 zijn dan ooit tevoren, met vooral veel jongeren uit de Verenigde Staten die de sport hebben ontdekt. De link met het succes van Drive to Survive is volgens Domenicali dan snel gelegd. “Maar”, zegt hij in gesprek met Speedcafé, “het heeft met meer te maken dan alleen dat.”

Connectie

Hij wijst erop hoe de sport onder leiding van nieuwe eigenaar Liberty Media de connectie zoekt met nieuwe fans. “Je hebt oudere fans, fanatieke fans en traditionele fans. Maar hoe bereik je de nieuwe fans? We hebben een strategie ontwikkeld die zich richt op het aantrekken van mensen die nog geen interesse hadden in onze sport.”

Naast series als Drive to Survive en andere documentaires speelt social media daarin volgens hem een sleutelrol. “Het zorgt voor interactie tussen teams, coureurs en fans. Die krijgen zo een connectie met elkaar en dus met de sport.”

Vrijheid op socials

Onder eigenaarschap van Liberty Media is het gebruik van social media voor coureurs en teams veel vrijer dan in het verleden in de Formule 1. Ook dat helpt, weet Domenicali. Het heeft gezorgd voor een stortvloed aan berichtgeving, memes, liveblogs, verslaggeving en allerlei andere content. Of dat nu op Twitter, Facebook, Instagram of TikTok is; het leeft volop.

“En het past bij Netflix, waarbij het niet alleen gaat om de focus op de sport maar ook om de show, het spektakel en het genereren van aandacht.”

De nieuwste editie van FORMULE 1 Magazine ligt nu in de winkel. Met zoals altijd boeiende verhalen, interessante reportages, achtergronden en interviews, duiding over techniek en onderscheidende fotografie! In dit nummer onder meer:

  • Reportage: Verstappen op weg naar derde titel? ‘Hij is gemaakt om te winnen’
  • Alonso neemt Aston Martin bij de hand: ‘Geef Fernando vertrouwen en je krijgt 110% van hem’
  • Exclusief interview: Valtteri Bottas heeft lak aan de mening van anderen
  • Documentairemaker Nick Hoedeman: de schaduw van Max Verstappen
  • Interview: Daniel Ricciardo openhartig over zijn nieuwe leven als derde coureur   
  • Manager Guilaume Le Goff rekent op een steile opmars van Nyck de Vries
  • Columns Rob Kamphues, Koen Vergeer en Nelson Valkenburg
  • De mooiste foto’s van huisfotograaf Peter van Egmond
  • En verder alles over de GP’s van Saoedi-Arabië en Australië

Gratis verzending in Nederland!