De belangrijkste veiligheidsmaatregel die het circuit van Spa-Francorchamps moet nemen is het naar achteren verplaatsen van de omheining na Eau Rouge. Dat meent tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen. Zaterdagochtend kwam het Nederlandse racetalent Dilano van ’t Hoff op die plek om het leven na een zware crash in de regen.

De fatale crash van Van ’t Hoff gebeurde op Kemmel Straight, het lange rechte stuk na Eau Rouge-Raidillon (foto boven). De 18-jarige Dordtenaar kwam daar op hoge snelheid in aanraking met de bolide van Adam Fitzgerald. De crash deed denken aan het ongeluk van Anthoine Hubert en Juan Manuel Correa in 2019, waarbij de toen 22-jarige Hubert overleed. Dat incident gebeurde op hetzelfde deel van het circuit, maar wel onder droge omstandigheden.

Op de FIA-persconferentie na de door Verstappen gewonnen Grand Prix van Oostenrijk kwam de veiligheid van Spa-Francorchamps opnieuw ter sprake, naar aanleiding van het dodelijke ongeval van Dilano van ’t Hoff en daaropvolgende kritische reacties uit de paddock, onder andere van Lance Stroll.

“Als je na Eau Rouge omhoog rijdt, is dat blind. Dat maakt het per definitie gevaarlijk, maar er zijn meer gevaarlijke bochten op de Formule 1-kalender, waar je niemand over hoort totdat er een ongeluk gebeurt. Daarom denk ik dat het een beetje oneerlijk is om nu alleen maar naar het circuit te wijzen”, meent Verstappen, die over drie weken met zijn Formule 1-collega’s op Spa zal aantreden voor de Grand Prix van België.

Hij pleit echter wel voor verdere aanscherping van de veiligheidsmaatregelen. Verstappen: “Ik denk dat de veranderingen die ze in Spa hebben doorgevoerd, het al een stuk opener hebben gemaakt, maar het zal altijd een gevaarlijke bocht blijven. Ik denk dat het enige dat daarverbeterd kan worden, is om meer ruimte te maken en te proberen de omheining meer naar buiten te verplaatsen, want op dit moment lijkt het erop dat als je de vangrail raakt, je vrij gemakkelijk terug de baan op stuitert. En natuurlijk is dat scenario enorm gevaarlijk.”

Lees ook: Tom Coronel over fatale crash Spa: ‘Er had niet geracet moeten worden’

Ook Verstappens teamgenoot Sergio Pérez sluit zich daarbij aan. “En ik denk dat we ook kritisch moeten kijken naar de omstandigheden waaronder geracet wordt”, vindt de Mexicaan. “Ik denk dat racedirecteuren soms onder druk worden gezet door fans en sociale media, door mensen die thuis zitten en denken dat het circuit er prima uitziet om op te racen, maar het zicht is gewoon het allerbelangrijkste. En het gaat niet om de leider of de coureur op de tweede plaats; het gaat om de mensen in het midden- of achterveld. Zij moeten het kunnen zien.”

Pérez: “Ik denk dat het iets is dat we echt moeten afdwingen in andere categorieën en ook in de Formule 1 om ervoor te zorgen dat we kunnen racen wanneer het veilig is voor iedereen. Ongelukken kunnen gebeuren, maar je kunt geen situaties hebben waarin coureurs in principe blind zijn en gewoon voluit gaan, want dan kunnen er in elke serie grote ongelukken gebeuren. Dus als dat betekent dat we de start moeten uitstellen en niet kunnen starten als de baan echt nat is, prima. We moeten doen wat veilig is voor alle coureurs.”

De nieuwste editie van FORMULE 1 Magazine ligt nu in de winkel! Met zoals altijd boeiende verhalen, interessante reportages, achtergronden en interviews, duiding over techniek en onderscheidende fotografie! In dit nummer onder meer:

Max Verstappen, aanjager van Red Bulls recordregen
Lance Stroll: delicate investering van een kwart miljard dollar
Exclusief! Raymond Vermeulen, de architect van Max’ imperium
Het andere leven van hotelier & kunstverzamelaar Helmut Marko
Coureur of operazanger? Het dilemma van Giuseppe Campari
Columns Rob Kamphues & Amber Brantsen
Het allermooiste beeld van Peter van Egmond
En verder natuurlijk alles over de Grand Prix van Canada!

Haal het blad in de winkel of bestel hieronder en krijg ‘m thuisgestuurd (gratis verzending in Nederland!)