Parabolica, Curva Grande, Variante Ascari. Het zijn zomaar wat namen van iconische bochten op het al even zo iconische circuit van Monza. Dit weekend lopen de snelheden weer op tot 350 kilometer per uur en harder. De Grand Prix van Italië staat weer voor de deur.

Het circuit
The Temple of Speed. Het is een bijnaam die het Autodromo di Monza toekomt. De Italiaanse Grand Prix is sinds het inkorten van de Hockenheimring onbetwist de snelste van het jaar. Monza stond al bij het begin van het wereldkampioenschap Formule 1 op de kalender en sindsdien hebben miljoenen tifosi er ‘hun’ Ferrari-coureurs aangemoedigd. Voorheen op de combinatie met de kombaan, later op enkel het circuit zoals het er nu met zijn 5.793 meter bij ligt. De Grote Prijs van Italië is een groot Italiaans feest, waar elk jaar naar uit wordt gekeken. Minder leuk voor de fans: de race kan na een uur en een kwartier alweer voorbij zijn.

Historie
Hoge snelheden betekent automatisch ook grote klappers. Vraag dat maar aan Pedro de la Rosa. De Spanjaard is in 2000 één van de slachtoffers van een startcrash veroorzaakt door het Jordan-duo Heinz-Harald Frentzen/Jarno Trulli. De Arrows-coureur wordt gelanceerd over de wrakken van andere betrokkenen. Wonder boven wonder blijven alle coureurs ongedeerd. Dat kan helaas niet gezegd worden van Paolo Ghislimberti. De baanmarshal wordt geraakt door een rondvliegend wiel en overlijdt later aan zijn verwondingen.

Het is echter niet de reden van de tranen na afloop bij Michael Schumacher. De Duitser wint de Italiaanse Grand Prix, waarin Jos Verstappen knap vierde wordt, en komt daarmee qua overwinningen op gelijke hoogte met Ayrton Senna. Gevraagd naar de betekenis van dat record, breekt de anders zo nuchtere Schumacher. Troost komt van zijn grootste, meest gerespecteerd concurrent.

Vorig jaar
Lewis Hamilton is heer en meester op Monza in 2012. Vertrokken van poleposition rijdt de Brit onbedreigd naar de zege. De show wordt echter gestolen door Sergio Pérez. De Mexicaan stoomt dankzij een degelijke strategie op van de dertiende plaats op de grid naar de tweede plaats aan het eind van de race. Fernando Alonso maakt het podium compleet, direct gevolgd door teamgenoot Felipe Massa. De Braziliaan begint na de zomerstop pas echt aan zijn 2013-campagne. Beide Red Bull-coureurs vallen in 2012 uit. Bij Sebastian Vettel gaat de dynamo kapot, terwijl Mark Webber na een spin niet verder kan en wil op zijn volledig afgetrapte banden.

Dit jaar
Dit jaar zou een nieuwe uitvalbeurt voor Red Bull-coureur Sebastian Vettel misschien helemaal niet zo slecht zijn voor de spanning in het kampioenschap. Vettel lijkt op dit moment samen met zijn ‘Hungry Heidi’ de meest constante combinatie te zijn. Fernando Alonso, Kimi Räikkonen en Lewis Hamilton kunnen dan ook niet langer genoegen nemen met het ‘beperken van de schade’. Eén van deze drie coureurs zal op moeten staan en Vettel daadwerkelijk het vuur na aan de schenen moeten leggen.

In de spotlights
De ogen van de Formule 1-wereld zijn misschien wel meer dan ooit gericht op Giedo van der Garde. De Nederlander manifesteert zich de laatste races prettig ten opzichte van zijn concurrenten en zo staken de laatste weken verhalen de kop op dat Van der Garde gewild is bij meerdere teams. Betere reclame is niet denkbaar en dus zal onze landgenoot erop gebrand zijn de goede reeks een vervolg te geven.

Houd ook de beide Force India’s in de gaten. De wit-oranje-groene bolides gaan altijd snel op de Italiaanse omloop en de mannen van Vijay Mallya willen het constructeursduel met McLaren echt nog niet opgeven.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van België de medium en de harde band mee.