Nico Rosberg was ook in de slottraining voor de Grand Prix van Japan de snelste man op het circuit van Suzuka. Zijn Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton was zevende, Max Verstappen vierde.

De derde en laatste vrije training begon voorzichtig, want hoewel het niet meer regende, was de baan nog wel duidelijk vochtig. Zo hadden de Renaults in het begin regenbanden onder, terwijl de Mercedes-coureurs op intermediates aan de sessies begonnen.

In het begin was het, wat installatierondjes daargelaten, voor veel coureurs vooral veel rondstaan en -kijken, of een beetje lachen met de engineers en monteurs, zoals Verstappen deed. Pas na een kwartier werd de eerste rondetijd neergezet, door McLarens Fernando Alonso, op slicks.

Toen begon het feest voorzichtig, met Rosberg die snel daarna met zijn eerste getiemede rondje de koppositie van Alonso afpakte. De Duitser stond deze ook niet meer af. Eerst was hij met een 1:33.230 om precies te zijn 0.054 seconde sneller dan Hamilton.

Op het eind was Rosbergs voorsprong, met een 1:32.09, zo’n drie tienden. Hamilton was toen echter niet meer de nummer twee: Red Bulls Daniel Ricciardo had die positie in beslag genomen, terwijl Hamilton als zevende eindigde. Hamilton was op het eind nog op de baan, maar brak een van zijn rondjes af en een ander laat rondje was vrij rustig.

De derde plek was er voor Ferrari’s Sebastian Vettel, voor Verstappen, die weer voor Vettels teamgenoot Kimi Räikkönen eindigde. Ricciardo was drie tienden sneller dan Vettel, die op zijn beurt minder dan een tiende voor Verstappen zat. Räikkönen eindigde weer ruim twee tienden achter Verstappen.

Opvallende momenten waren verder een fikse lock-up van Verstappen bij de hairpin, na een eerder wild moment in de Degner-bochten. Hij kon daarna, tot een servicebeurt, niet voluit gaan, vertelde hij: “Want door de platte kant op de band trilt alles heel erg.” Verstappen verremde zich daarna nog een keer flink bij het ingaan van de chicane.

Haas’ Esteban Gutiérrez ging bij Spoon een keer de mist in en spinde later in de S-bochten in de eerste sector. Zijn teamgenoot Romain Grosjean had even een zwieper bij het verlaten van de Degners, maar dat liep goed af. Räikkönen foeterde verder nog over een Renault die zijn laatste rondje verpestte door ‘midden op de baan te rijden’.