*

Waarom Verstappen niet voorbij Pérez kon komen: ‘Probleem met de toerenbegrenzer’

Laurens Stade

Laurens Stade

9 september 2019 14:15

Waarom Verstappen niet voorbij Pérez kon komen: ‘Probleem met de toerenbegrenzer’

Door het gevecht vooraan tussen Charles Leclerc en de Mercedessen, was er tijdens de Italiaanse Grand Prix weinig aandacht voor het gevecht tussen Sergio Pérez en Max Verstappen in de slotfase van de race. Het was een gevecht wat ronde na ronde door bleef gaan, maar een echte inhaalpoging zat er niet in voor de Nederlander. Nu blijkt waardoor het lastiger was om Pérez voorbij te gaan: ”We hadden problemen met de toerenbegrenzer.”

Verstappen start vanaf de laatste plaats, maar maakt bij de start een fout en rijdt schade. De Nederlander begint daarom aan een dubbele inhaalrace. Die verloopt prima, totdat de 21-jarige Red Bull-coureur achter Pérez terechtkomt. Ronde na ronde probeert Verstappen van alles en nog wat om de Mexicaanse Racing Point-coureur in te halen, maar dat lukt niet. Zelfs niet bij topsnelheden van 345 km/u.

Tijdens de slotfase van de race meldt Verstappen over de boordradio dat de motor net voor het remmen ‘plotseling veel sneller’ gaat. ”Kan je me vertellen wat ik daartegen kan doen? Het gaat ineens veel sneller”, vraagt de Nederlander aan zijn team. ”Op dit moment kan ik je geen advies geven”, antwoordt zijn engineer. Verstappen schiet door het probleem met veel snelheid door de eerste bocht, waardoor zijn exit minder goed is en dus geen aanval kan plaatsen.

Lees ook: Verstappen: ‘Qua snelheid waren we goed onderweg’

In de voorlaatste ronde kan Verstappen voor drie seconden de overtake-knop gebruiken bij het uitkomen van bocht elf, de Parabolica. Dit zou hem moeten helpen om eindelijk voorbij de Mexicaan te komen, maar ook met de extra snelheid door de hogere ERS-modus lukt het niet. ”We hadden gewoon de topsnelheid niet”, zegt Verstappen over de boordradio na de race.

Foto: Motorsport Images

‘Weten waar het probleem ligt’
Teambaas Christian Horner komt er dan tussen: ”Je racesnelheid in de schone lucht was netjes.” Verstappen zat door Pérez een lange tijd in de vuile lucht van de Racing Point. ”Ja de snelheid zat er wel in, maar elke keer als ik achter Pérez kwam, kwamen we vast te zitten. Zij hadden gewoon veel meer topsnelheid. Ik had last van het laatste beetje op de begrenzer en de motor ging ineens sneller (bij het remmen)”, reageert Verstappen op het bericht van zijn teambaas. Horner informeert daarna Verstappen dat ‘ze weten waar het probleem ligt’.

Lees ook: Pérez: ‘Het was heel moeilijk om Verstappen achter me te houden’

Na afloop van de race praat Verstappen over het duel met Pérez bij Sky Sports. ”Ik denk dat hij het wel naar zijn zin heeft gehad, aangezien hij een Red Bull achter zich wist te houden. Het was een eerlijk gevecht, maar we hadden een probleem met de toerenbegrenzer. Daardoor verloor ik best wat topsnelheid. Maar de Racing Point was al heel snel op de rechte stukken, dus het was moeilijk om in de buurt te komen. Ik ben blij dat deze races voorbij zijn, want dit zijn niet onze beste circuits. Singapore zou beter moeten zijn voor ons”, aldus Verstappen.