Formule1
Henk Wagenaar Hummelinck
30 mei 2012
Heel vroeger, ten tijde van de grote wegraces van 1894 1903, kon er uiteraard niet vantevoren op de openbare weg worden getraind en bestond er dus ook geen enkele vorm van kwalificatie. De deelnemers vertrokken, alleen of met zijn tweeën, met gelijke tussenpozen van maximaal twee minuten.
Dat tijdsverschil in starttijd werd dan aan de finish gecompenseerd. Voor de spanning maakte het allemaal niet veel uit, omdat in die periode races niet met secondes maar met tientallen minuten verschil werden gewonnen of verloren. Hoewel vanaf 1904 algemeen op afgesloten cicuits werd gereden (met dus de mogelijkheid tot tijdtrainingen), werd er tot in de jaren dertig gewoon om de startplaatsen geloot. In Europa althans.
In Amerika kwam men er al snel achter dat dit niet de juiste manier was. Toch ging het er bij de eerste edities van de Indy 500 ook nog vreemd toe! Wie in 1911 aan de race wilde meedoen, was verplicht om een traject van een kwart mijl (400 meter) lengte af te leggen met een gemiddelde snelheid van 75 mph (ruim 120 km/h). De startvolgorde werd echter bepaald aan de hand van de inschrijving, onder het motto ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’.
Een jaar later was er voor het eerst in de historie sprake van een soort tijdtraining, al werd er nog steeds om de startplaatsen geloot. In 1915 brak het besef door, dat het veel eerlijker was om de coureurs om de beste startplaatsen te laten strijden. Zo werd de eerste kwalificatie ooit een feit, met bijbehorende poleposition (al werd die term pas dertig jaar later uitgevonden). Hiermee nam Amerika een voorsprong op Europa van niet minder dan zestien jaar. Even terzijde: wist u, dat de Indy 500 in de periode 1950-1960 meetelde voor het Wereldkampioenschap Coureurs?
In Europa was de Grand Prix van Tsjecho-Slowakije 1931 de eerste grote race, waarbij een heuse kwalificatietraining werd gebezigd. Natuurlijk was een dergelijke startopstelling – met de snelste coureurs vooraan en de langzaamste achteraan – veel veiliger, maar dat drong nog niet tot iedereen door. Tot in 1939 deed namelijk iedere organisatie wat hem goeddunkte. In 1935 was er zelfs een (op het laatste moment afgeblazen) plan om de startopstelling van de Grand Prix van Duitsland te bepalen via … acceleratieproeven! In elk geval was de Grand Prix van België 1939 de laatste gelegenheid, waarbij lootjes werden getrokken – al kwam dit zelfs in 1950 nog wel eens bij kleinere races voor.
In 1979 werd het aantal racedeelnemers om veiligheidsredenen beperkt en moesten tijdens de kwalificatie de vier of zes langzaamste deelnemers afvallen. In 1988-1992 waren er zoveel aanmelders, dat het helemaal de spuigaten uitliep. Toen werd op de vroege vrijdagmorgen een aparte pre-kwalificatie verreden om het kaf van het koren te scheiden.
In 1996 werd de zogenaamde honderdzevenprocent-regel uitgevonden, die tegenwoordig – na een onderbreking van een aantal jaren – nog steeds geldt: wie mee wil doen, mag niet langzamer zijn dan 1,07 x de tijd van de polesitter. Streng maar rechtvaardig. Hoewel … de FIA mag een uitzondering maken, als bijvoorbeeld de wereldkampioen door pech die onderlimiet niet haalt. Dat overkwam in 1982 werelkampioen Nelson Piquet. Dat was slecht voor de business! Driemaal raden wie Piquets toenmalige teameigenaar was …
Gerelateerd nieuws
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Beetje overdreven Hamilton-show, maar: vlak ’m niet uit voor 2025’
09 december 2024 06:59 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Ongelooflijk dat F1-teams hun eigen auto niet begrijpen’
02 december 2024 06:59 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Max Verstappen in de regen op gelijke hoogte met Ayrton Senna’
04 november 2024 07:00 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: Norris laat ook nu wéér steken vallen
28 oktober 2024 06:50 - Column Jeroen Bleekemolen