Force India neemt niet alleen haar 2014-auto mee naar de eerste test, maar zal in Jerez ook nog met een 2014-specificatie van de Mercedes-motor rijden. De andere Mercedes-teams – het gelijknamige fabrieksteam, Williams en Lotus – rijden wel met een motor voor 2015. Dat bericht Auto, Motor und Sport.

Volgens informatie van de doorgaans goed geïnformeerde Duitse publicatie rijdt fabrieksteam Mercedes uiteraard met een nieuwe motor, terwijl ook Williams – de meest competitieve Mercedes-klant van 2014 – en de nieuwe klant Lotus met een 2015-specificatie zullen testen. Force India moet het daarentegen nog met de 2014-specificatie doen.

Een reden wordt daarbij niet gegeven, maar opvallend is het wel. De oorzaak ligt vermoedelijk bij Force India zelf: de renstal uit Silverstone neemt immers haar 2014-auto mee naar de eerste test. Het aanpassen van die bolide aan de 2015-motor is de moeite en de investering vermoedelijk niet waard voor het team. Bij de tweede test zal Force India wel met haar 2015-auto aantreden en zal daar ook gewoon een nieuwe motor achterin liggen.

Dat Force India tijdens de eerste test met de oude motor gaat rijden, maakt het wel mogelijk voor Mercedes om een vergelijkende test uit te voeren met de 2015- en 2014-specificatie van haar krachtbron. Naar verluidt heeft Mercedes ook nog wat van de zogenaamde tokens achter de hand gehouden die ingewisseld moeten worden om verbeteringen aan de motor te mogen maken. Dit omdat het erop lijkt dat er zich een nieuwe ontwikkelingswedloop aandient op motorisch vlak en het een handige strategie kan zijn zo enige ‘ontwikkelingsruimte’ in reserve te houden voor later in het jaar.

Stap vooruit
Hoewel Force India de nieuwe Mercedes-motor vooralsnog dus niet kan uitproberen, staat het voor technisch directeur Andrew Green als een paal boven water dat de nieuwe Mercedes V6 straks een flinke stap vooruit zal opleveren: “Uit de data die wij hebben gezien, blijkt dat de 2015-specificatie van de motor duidelijk beter is dan die van vorig jaar”, zegt hij in gesprek met Autosport.

“Halverwege het jaar zou er bovendien nóg een flinke stap vooruit gezet moeten worden met een update, dus het ziet er allemaal zeer hoopgevend uit”, vertelt Green, terwijl Lotus-ceo Matthew Carter puur door de overstap van Renault naar Mercedes al op winst rekent voor zijn team: “Niemand weet hoe goed de motor van nieuwkomer Honda is, maar van Ferrari en Renault is bekend dat ze een groot deel van hun verbeteringen pas later in het jaar doorvoeren. Als Mercedes-team zullen wij dus zeker in het begin van het jaar in het voordeel zijn.”

In een eerdere versie van dit verhaal werd bericht dat Force India én Lotus met een 2014-motor zouden testen, maar dat is inmiddels door Lotus weersproken. Dit artikel is aangepast om dat te reflecteren.