Timo Glock moet tot zijn spijt vaststellen dat terwijl Virgin de structuur van het team beter voor elkaar heeft, de auto ernstig tekort schiet.

“Op gebied van organisatie en ontwikkeling hebben we veel vooruitgang geboekt”, stelt Glock op Autosport. “Maar onze prestaties zijn juist achteruit gegaan. De andere teams hebben enorme stappen gemaakt en daartoe zijn wij niet in staat gebleken. In Barcelona vermoedden we het al en in Australië werd bevestigd dat we niet hebben bereikt wat we voor ogen hadden.”

In Australië bleef Virgin nog net binnen de 107 procent van de snelste tijd in de kwalificatie, maar Glock beseft dat er dringend verbeteringen nodig zijn. “We hadden nog wel wat marge. Maar als de topteams op zachte banden gaan rijden in Q1 en voluit gaan, hebben we een serieus probleem.”

Glock erkent dat het lastig gaat worden om de achterstand nog goed te maken. “Maar er moet iets gebeuren”, zegt hij. “We kunnen het ons niet veroorloven op deze manier verder te gaan. De auto is op zich goed in balans, maar we hebben niet genoeg downforce. Daar moet het team aan werken.”

Virgin maakt als enige team geen gebruik van een windtunnel bij het ontwerp van de auto. Het team van Nick Wirth vertrouwt volledig op Computational Fluid Dynamics-technologie. “Mogelijk komen we daardoor minder goed uit de verf. De anderen combineren CFD met een windtunnel. Wellicht moeten we een heroverweging maken op dit punt.”