Mercedes-coureur Lewis Hamilton streeft er naar meer uit zichzelf te halen op de circuits waarop hij naar eigen zeggen minder goed is dan teamgenoot Nico Rosberg, zodat hij de schade kan beperken in hun onderlinge strijd om de leiding in het kampioenschap.

Hamilton staat momenteel – met vier punten minder dan Rosberg – tweede in de tussenstand en benadrukt in gesprek met Autosport dat het met oog op zijn strijd met de Duitser belangrijk is dat hij beter gaat presteren op de circuits waarop Rosberg afgelopen jaar, tijdens hun eerste seizoen als Mercedes-teamgenoten, sterker is gebleken.

“Ik concentreer me erop om het gat te dichten op de banen waarop Nico sneller is dan ik ben, zodat ik in deze races aan schadebeperking kan doen”, legt Hamilton uit, alvorens te stellen op dit gebied al vooruitgang te hebben geboekt: “De race in Bahrein was daar een goed voorbeeld van”, haalt hij aan. “Nico is daar altijd erg snel en stond er dit keer niet voor niks op pole, maar in de kwalificatie was mijn achterstand op hem dankzij mijn voorbereidende werk geen halve seconde zoals het vorig jaar was, maar minder dan drie tienden.”

Volgens Hamilton zijn er behalve Bahrein meer races te noemen die verreden worden op circuits waar Rosberg in theorie sterker is. Hoewel hij daarbij geen andere banen bij naam noemt, haalt Autosport aan dat de volgende twee Grands Prix die van Spanje en Monaco zijn en dat Rosberg op respectievelijk het Circuit de Catalunya en de omloop in de straten van Monte Carlo vorig jaar de betere was.

Rosberg vertrok in 2013 zowel in Spanje als Monaco immers van poleposition, waarna hij in Spanje als zesde finishte en in Monaco won. Hamilton moest het daarentegen met achtereenvolgens twee tweede startplaatsen en een twaalfde en vierde stek aan de finish doen.

Als Hamilton de schade inderdaad kan beperken in Spanje en Monaco, ziet het er goed voor hem uit voor de twee races daarna. In Canada gaat hij doorgaans lekker en was hij Rosberg vorig jaar de baas, en ondanks dat Rosberg afgelopen seizoen won in Silverstone, kreeg hij de zege min of meer in de schoot geworpen nadat de aan kop rijdende Hamilton al vroeg ver terugviel door een klapband.