Afgelopen weekend kwamen de teams in Sotsji bijeen om het deels opheffen van de engine freeze in 2015 te bespreken. Het lukte de Mercedes-teams nog niet om de versoepeling te blokkeren, maar daar kan binnenkort verandering in komen. Christian Horner vindt dat een slechte zaak.

“Het is voor de Formule 1 belangrijk dat de Mercedes-teams de unfreeze ondersteunen”, stelt Horner. “We zagen vandaag hoe makkelijk Rosberg door het veld sneed, en met vijf Mercedes-auto’s in de top vijf is de balans sowieso zoek.” Mercedes moet volgens de Red Bull-teambaas niet bang zijn voor een beetje concurrentie. “Ze doen het geweldig, maar voor de Formule 1 zou het goed zijn als Ferrari, Renault en Honda hun achterstand kunnen inhalen.”

Aankomende winter krijgen de motorleveranciers (waaronder Mercedes zelf) daar dan ook de gelegenheid voor. Tot februari mogen ze ongeveer de helft van hun krachtbronnen updaten, om zo te proberen het gat in motorvermogen met Mercedes te dichten. Daarna gaat de boel weer op slot, maar daar zijn Ferrari, Renault en Honda het dus niet mee eens.

Zij willen tijdens het seizoen 2015 minstens één moment hebben waarop ze aan hun motoren mogen sleutelen – iets waar Mercedes (uiteraard) tegen is. Tijdens een vergadering op vrijdag in Sotsji van de Formula One Strategy Group lukte het de Mercedes-teams nog niet de unfreeze tegen te houden, maar tijdens een stemming binnenkort in de Formula One Commission is één stem tegen voldoende om dat doel te bereiken.

In Horners optiek moeten ze bij de Duitse motorbouwer verder kijken dan hun eigen sportieve belangen: “Het gaat om meer dan alleen wat goed is voor de teams. Het gaat om de sport en de fans. Het is makkelijk om alleen naar je eigen straatje te kijken, maar uiteindelijk is gezonde competitie het beste voor de sport.” De regels versoepelen zou dus een prima plan zijn, want “in de winter hebben we heel weinig tijd om veranderingen aan te brengen”, zegt Horner.

Aan de mogelijkheid dat een extra ontwikkelmoment Mercedes ook de gelegenheid zou kunnen bieden hun voorsprong verder uit te breiden, heeft Horner wel gedacht. “Dat kan, maar dan hebben we tenminste wel de kans om er wat aan te doen. Nu de motortechnologie nog niet zo ver ontwikkeld is, moeten we gewoon de kans krijgen de boel te verbeteren.”

Toto Wolff

Mercedes-teambaas Toto Wolff wil intussen van oneerlijke concurrentie niets weten. “Zo simpel ligt het niet. Onze voorsprong is niet alleen aan onze motor te danken, maar ook aan het chassis”, vindt de Oostenrijker.

“Een verandering in het motorenreglement lost niets op”, gaat Wolff verder. “Niemand weet of er dan echt iets aan de verhoudingen verandert, terwijl de kosten omhoog gaan.” Ook de leverantie van klantenmotoren wordt bij een unfreeze lastig voor Mercedes: “We hebben met onze klanten afgesproken de motoren voor een vaste prijs en onder gelijkwaardige specificaties te leveren. Dat gaat niet meer als we dan ook nog eens moeten doorontwikkelen tijdens het seizoen. Bij Honda en Ferrari, die minder motoren moeten leveren, zit dat weer heel anders.”