Een nieuwe voor- en achtervleugel en aangepaste brake ducts moeten Ferrari in Turkije naar voren helpen op de grid. De Italiaanse renstal jaagt op verbetering na een slechte start van het seizoen.

Zowel Fernando Alonso als Felipe Massa stond nog niet op het podium in 2011, terwijl het doel van Ferrari toch echt kampioen worden is. In reactie op de slechte resultaten is in Maranello een analyse uitgevoerd waarvan de conclusies voor betere tijden moeten zorgen.

Hoofdontwerper Nikolas Tombazis verwacht in Istanbul niet direct een doorbraak, maar denkt wel dat Ferrari de juiste weg inslaat. “We hebben nog veel te ontdekken aan de auto na problemen met de windtunnel en de methodologie”, vertelt hij in de Italiaanse krant Corriere della Sera.

“We verbeteren ons op beide fronten, maar we hebben nog wel even te gaan. We komen vast naar voren in Turkije, maar of we uiteindelijk staan waar we willen staan? Dat betwijfel ik. We willen onze auto iedere race verbeteren en moeten moedig zijn als we het gat willen dichten.”

Tombazis denkt dat twee factoren van belang zijn voor de tegenvallende prestaties van Ferrari: de calibratie van de windtunnel was niet in orde en de ontwerpafdeling was niet agressief genoeg met de bouw van de nieuwe bolide.

“Zonder windtunnelproblemen hadden we de eerste drie races ook niet gewonnen, al is het wel zo dat met de huidige aerodynamica rekening moet worden gehouden met veel meer luchtstromen die rond de auto plaatsvinden. Tussen de eerste test en de eerste race heeft ons pakket niet zo gewerkt als we wilden. Op dat moment zijn we gestart te onderzoeken wat er misging in de windtunnel.”

Ferrari ging over van een windtunnel met modellen op vijftig procent van de ware grootte naar een model op zestig procent van de daadwerkelijke afmetingen. “Het kan dat dit ermee te maken heeft”, erkent Tombazis. “In een ideale wereld zouden de dimensies van de structuur ook moeten worden verbeterd om de invloed van de muren te verminderen, al speelt er meer.”

Niet alleen zijn er meer problemen met de windtunnel, ook zijn er meer problemen in algemene zin die hebben bijgedragen aan de slechte vorm van Ferrari. “Ik denk dat de kritiek terecht is”, stelt Tombazis als wordt aangesneden dat Ferrari conservatief is geweest in de ontwerpfase.

“Onze manier van werken is langzaam maar zeker ingewikkelder geworden en veel mensen die vrij in hun hoofd moeten zijn om bij te dragen aan goede prestaties van de auto, raakten afgeleid door andere, minder belangrijke zaken. Na de koude douche van de eerste races hebben we maatregelen genomen. Er spelen op dit moment al enkele interessante projecten.”