Sebastian Vettel denkt dat hij in Spanje misschien als tweede had kunnen finishen, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde plek. In de andere Ferrari finishte Kimi Räikkönen als vijfde.

Gevraagd of hij denkt dat de tweede plek er in had gezeten, geeft Vettel aan dat hij denkt van wel: “Want nadat ik een goede start maakte en Lewis Hamilton pakte, hadden we de tweede positie in het begin van de race aardig in handen”, blikt de Duitser terug.

“Het was dan ook mogelijk geweest om tweede te worden. We dekten Hamilton namelijk goed af bij zijn eerste stop, maar daarna schakelde hij over op drie pitstops en met die strategie was hij te snel voor ons”, erkent Vettel, die Hamilton na diens derde stop vlak voor hem de baan op zag komen en voor wie het geen optie was om zelf ook voor drie stops te gaan: “Want iets anders doen dan Hamilton was onze beste kans”, benadrukt hij.

Vettel, die uiteindelijk 45 tellen na winnaar Nico Rosberg over de streep kwam, moet ook toegeven dat Mercedes in Barcelona qua pure snelheid simpelweg een maatje te groot was. “Het ging wel makkelijk, hè?”, grapte hij na de race ook nog tegen Rosberg.

Dat Vettel desondanks wel tevreden is met de derde plek, blijkt wel uit het feit dat zijn gevoel voor humor er niet onder heeft geleden. Gevraagd naar de klachten die hij over de boordradio over achterblijvers liet horen, reageert hij gevat: “Wij coureurs mogen graag klagen, en als Duitser hou ik er al helemaal van, dus tel maar op”, grapt hij. “Maar ja, met achterblijvers is het altijd lastig. Soms werkt het in je voordeel, soms niet.”

Räikkönen
In de andere Ferrari SF15-T had Räikkönen het niet zozeer met achterblijvers te stellen, maar wel met zijn landgenoot Valtteri Bottas, die de Finse broederstrijd in zijn voordeel wist te belissen en met de vierde plek aan de haal ging. In gesprek met MTV3 laat Räikkönen weten dat hij er gewoonweg niet voorbij kwam: “Want de Williams is enorm snel op de rechte stukken en het is heel moeilijk om er kort achter te rijden.”

“Om één of andere reden heb je als je achter de Williams rijdt meer last van de luchtverstoring, waardoor je grip verliest”, vertelt Räikkönen, die sowieso – net als na de kwalificatie – niet te spreken was over de balans van zijn auto: “Hij was lastig te besturen. Elke bocht was een worsteling. Ik kon geen grip vinden en lang niet altijd voluit gaan.”