Het grootste verschil bij het herleefde team van Williams, zo verklaart adjunct-teambaas Claire Williams, is dat het geloof in eigen kunnen terug is bij de renstal uit Grove.

Williams heeft, ondanks dat het in 2012 als een soort toevalstreffer nog een race won, een flink aantal magere jaren achter de rug, maar heeft de neerwaartse spiraal dit seizoen gebroken, getuige vijf podiumplekken, 177 punten uit dertien races en een voorlopig derde plek in het WK.

De belangrijkste reden hiervoor, verklaart adjunct-teambaas Claire Williams aan Auto Bild, is dat Williams los van de reorganisatie die het heeft doorgevoerd en de (juiste) overstap van Renault- naar Mercedes-krachtbronnen, het zelfvertrouwen van vroeger weer terug heeft.

“Het geloof in eigen kunnen is terug. Als je dat niet hebt, kun je niet succesvol zijn, en dat was de laatste seizoenen ons probleem: we wisten niet meer wie we waren en waar we als team naartoe wilden, maar dit jaar is alles wat dat betreft anders”, geeft Williams de Duitse publicatie te verstaan.

“Puur het feit dat we een coureur van het kaliber van Felipe Massa konden aantrekken, heeft het team al een stuk zelfbewuster gemaakt, net als dat we er goed aan hebben gedaan de switch naar Mercedes te maken en dat Pat Symonds ons technische team zowel op orde heeft gebracht als versterkt”, zo wijst Williams de achterliggende redenen aan die voor het vernieuwde zelfvertrouwen hebben gezorgd.

Wat verder meespeelt is dat onder leiding van Symonds een bolide – de FW36 – is ontworpen die ‘een stuk minder complex is dan zijn voorganger’. “Daarbij hebben de nieuwe aerodynamische regels ons natuurlijk in de kaart gespeeld, maar het was ook een bewuste strategie”, benadrukt Williams.

“De regels blijven de komende jaren immers grotendeels hetzelfde, dus we hebben ervoor gekozen met deze auto een solide basis te leggen om ook na dit seizoen op te kunnen voortborduren. De auto voor 2015 zal dan ook geen revolutie, maar een evolutie worden. En ons uitgangspunt is ook voor volgend seizoen weer hetzelfde: een auto ontwerpen die in de basis goed is en daarna steeds verder verbeterd kan worden.”