‘Dubbele DRS gaat vanaf 2013 in de ban’
| Daan de Geus | Formule1

‘Dubbele DRS gaat vanaf 2013 in de ban’

Met ingang van volgend seizoen gaan alle varianten van de ‘dubbele DRS’ verboden worden. Dat bericht het Engelse Autosport.

Het drag reduction system is in 2011 in de Formule 1 geïntroduceerd met als hoofddoel het inhalen te vergemakkelijken. Het gebruik ervan staat vrij in de vrije trainingen en kwalificatie, maar in de race – als er dus daadwerkelijk ingehaald moet worden – kan een coureur zich het inhalen makkelijker maken door DRS te activeren en zijn achtervleugel open te stellen. Voorwaarde hierbij is dan wel dat hij binnen één seconde van zijn voorganger rijdt en in de van tevoren aangewezen DRS-zone rijdt.

Deze vorm van DRS blijft gewoon gehandhaafd, maar, zo bericht Autosport, de door sommige teams ontwikkelde dubbele drag reduction systems‘ zullen met ingang van volgend jaar in de ban gedaan worden.

Een aantal teams, waaronder voor zover bekend in ieder geval Mercedes en Lotus, hebben namelijk een manier gevonden DRS verder uit te buiten. Dit doen ze door de door het openstellen van de achtervleugel veranderde luchtstroom te manipuleren en deze vervolgens door de auto te geleiden om extra snelheid te genereren.

Na overleg in de technische werkgroep is nu echter met een meerderheid van stemmen door de teams besloten dat de ‘dubbele drs‘ verboden zal gaan worden. Naar verluidt is hier vooral toe besloten omdat de meeste teams vrezen dat de ontwikkelingskosten voor dergelijke systemen de spuitgaten zullen uitlopen.

Als gevolg van deze stemming gaat de technische werkgroep aan de FIA vragen om een verbod op het systeem in de regels voor 2013 op te nemen. Het voorstel is zodoende bij de World Motor Sport Council neergelegd, die het verbod aan het eind van het jaar naar verwachting in een nieuw technisch reglement zal bekrachtigen.

Meer nieuws

Vorig bericht | 31-07-2012 - 12:05 Senna denkt in tweede helft van 2012 sterker te zijn Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 31-07-2012 - 12:46 Hamilton: ‘Ik wil mijn trofeeën houden’ Lees het volledige bericht

Reacties
  • Extra editie na historische zege
  • Formule 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
  • Formule 1 nr. 4 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Uniek bewaarexemplaar | Eerste zege van Verstappen in detail | Interviews Christian Horner en Daniel Ricciardo | Jos & Max toen & nu Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Monaco 2016 2016/05/26 10:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit de Monaco

  • LocatieMonaco

  • Aantal rondes78

  • Afstand per ronde3,340 kilometer

  • Totale afstand260,286 kilometer

Planning GP Monaco

  • Begint: 26-5-2016 10:00

    GP Monaco 2016 – 1e Vrije Training
  • Begint: 26-5-2016 14:00

    GP Monaco 2016 – 2e Vrije Training
  • Begint: 28-5-2016 11:00

    GP Monaco 2016 – 3e Vrije Training
  • Begint: 28-5-2016 14:00

    GP Monaco 2016 – Kwalificatie
  • Begint: 28-5-2016 14:00

    GP Monaco 2016 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 28-5-2016 14:27

    GP Monaco 2016 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 28-5-2016 14:50

    GP Monaco 2016 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 28-5-2016 15:00

    GP Monaco 2016 – Startopstelling
  • Begint: 29-5-2016 14:00

    GP Monaco 2016 – Race

Circuit de Monaco

formule1_circuit_circuit-de-monaco