De FIA lijkt er een traditie van te maken. Telkens als teams wat nieuws bedenken, wordt het het jaar erop alweer verboden. Nu is de dubbele DRS van Mercedes aan de beurt.

In 2009 was het de dubbele diffusor van Brawn, in 2010 ging het om de F-duct van McLaren en in 2011 was de geblazen diffusor van Red Bull Racing aan de beurt. Mercedes, in 2009 heette het Brawn, schaart zich opnieuw in het rijtje.

Met het drag reduction system genereert een achtervleugel minder neerwaartse druk op een recht stuk. Via een knop op het stuur klapt een deel van de achtervleugel open. De neerwaartse druk heeft een auto dan toch niet nodig en het zorgt voor een hogere topsnelheid. Omdat een verdedigende auto het systeem niet mag gebruiken, bevordert het inhalen. Tijdens de kwalificatie mag elke rijder het gebruiken wanneer hij wil.

Dankzij een slimmigheidje haalt Mercedes niet alleen neerwaartse druk weg bij de achtervleugel, maar ook bij de voorvleugel. Dit zorgt voor nog meer topsnelheid, maar ook voor een betere balans in de auto als DRS is ingeschakeld. Hierdoor kan het systeem tijdens kwalificaties eerder geopend worden omdat de auto niet enorm gaat oversturen. De balans in de auto blijft beter dan een enkelvoudige DRS.

Mercedes had hier vooral begin dit jaar profijt van. In de loop van het seizoen werd het steeds duidelijker dat het team uit Brackley de Pirelli’s niet goed onder controle kregen. Daar kan het team zich nu volledig op gaan richten, want vanaf volgend jaar mag de DRS-variant van Mercedes niet meer gebruikt worden.

In het vernieuwde technische reglement is het gebruik van DRS ingeperkt. “DRS mag niet gebruikt worden om de luchtstroom in kanalen te veranderen. Zowel direct als indirect”, aldus artikel 3.18 in het vernieuwde technische reglement, om daaraan toe te voegen dat de enige uitzondering daarin wordt toegepast op het gebruik van de achtervleugel.