Romain Grosjean droomt van een Ferrari-toekomst, maar wil eerst een succes maken van zijn avontuur met Haas. Dat kan ook zeker, is de Fransman overtuigd.

Formula One World Championship 2016, Round 1, Australian Grand Prix, Melbourne, Australia, Saturday 19 March 2016 - Romain Grosjean (FRA) Haas F1 Team signs autographs for the fans.

Grosjean heeft er geen spijt van dat hij bij Haas heeft getekend.

“Ik droom al van Ferrari sinds ik acht ben, maar ik ben niet naar Haas gegaan om via een achterdeur bij Ferrari terecht te komen”, vertelt de coureur van het nauw aan Ferrari gelieerde Haas aan Auto, Motor und Sport.

Grosjean heeft ook geen haast met het maken van toekomstplannen, zegt hij. “Ik ben pas dertig en heb nog wel wat jaren in de Formule 1 te gaan”, meent de coureur in dienst van de meest recente aanwinst van de Formule 1. “Ik ben naar dit team gegaan omdat ik erin geloof”, vervolgt Grosjean, die zijn vertrouwen – met twee puntenfinishes uit drie races – al wel beloond ziet: “Maar ik wist na de eerste testkilometers al dat ik de juiste keuze had gemaakt.”

Goede keuze
Die keuze ging voor Grosjean eind 2015 tussen Haas en het inmiddels door Renault overgenomen Lotus. “Als de overname veel eerder rond was gekomen, was ik wellicht gebleven, maar het plan van Haas was zeer overtuigend. Met een beetje gezond verstand bekeken was het ook helemaal geen risico om naar Haas te gaan, ook al zag het er van buiten misschien wel als een gok uit.”

Met in 2016 al achttien punten achter zijn naam, durft Grosjean wel te stellen dat het beter gaat dan hij had durven dromen. “Hoewel ik wel op punten had gerekend, gaat dit mijn verwachtingen te boven.”

Formula One World Championship 2016, Round 3, Chinese Grand Prix, Shanghai, China, Sunday 17 April 2016 - Romain Grosjean (FRA) Haas F1 Team VF-16.

Na de topprestaties in Australië en Bahrein ging het Haas in China minder voor de wind.

Na de droomstart, met punten in Australië en Bahrein, kwam Haas terug op aarde met een moeilijk weekend in China. Jammer, maar ook een goede kans voor zelfanalyse en een belangrijk leermoment, zegt Grosjean. Volgens de Zwitserse Fransman helpt de dip in China ook de verwachtingen wat te temperen, want nieuwkomer Haas heeft volgens Grosjean zeker nog tijd nodig om echt een team te worden.

Twijfel over de mogelijkheden van Haas om de samen met Ferrari geconstrueerde VF-16-bolide zelf door te ontwikkelen, heeft hij echter niet. “Nee, want we hebben goede mensen en het is ook gewoon een Haas, geen mini-Ferrari. Natuurlijk zitten er Ferrari-onderdelen in en op”, geeft hij toe. “Maar daar omheen hebben we een eigen auto gebouwd en ik ben er van overtuigd dat we hem prima zelfstandig verder kunnen ontwikkelen met updates.”

Voor de aanstaande race, die in het Russische Sotsji, verwacht Grosjean dat Haas een gepaste reactie zal geven op het tegenvallende weekend in China. Teambaas Günther Steiner gaat daar ook vanuit. “Het was onvermijdelijk dat er op een gegeven moment een terugslag zou volgen. Het is nu aan ons in Rusland onze rug te rechten en dan zien we wel hoe het daar gaat.”