Formule1
Eelco den Boer
20 augustus 2012
Adrian Newey verwacht dat de motoren vanaf 2014 de onderscheidende factor zullen worden. Nu wordt de rangorde nog grotendeels bepaald door de aerodynamica van de auto’s.
In 2014 worden de nieuwe V6-turbomotoren geïntroduceerd en volgens Newey zal dat een grote invloed hebben op de hiërarchie in de Formule 1. De combinatie van steeds strengere eisen voor de auto en potentiele verschillen tussen de krachtbronnen kunnen er volgens hem toe leiden dat een bepaalde groep een groot voordeel heeft.
“In 2014 krijg je veel meer variatie in motorprestaties”, zegt de technisch directeur van Red Bull tegen Autosport. “Niet alleen de krachtbronnen zelf zijn dan nieuw, maar ook de verschillende systemen die eraan gekoppeld zijn.
“Het is mogelijk dat één fabrikant zijn zaken beter voor elkaar heeft dan de anderen”, vervolgt Newey. “Dan zullen alle auto’s met die motor vooraan de grid terug te vinden zijn. Je krijgt dan eigenlijk een motorenklassement.”
Die verschillen zijn volgens Newey niet te compenseren op aerodynamisch vlak. “De reglementen op dat gebied worden alleen maar strenger”, zegt hij. “Het inpassen van de nieuwe motor is iets waar de teams uiteraard veel aandacht aan zullen besteden. Het valt te bezien of iemand iets innovatiefs kan bedenken en daar voordeel uit kan halen.”
Gerelateerd nieuws
Vader Sergio Pérez twijfelt niet aan contract: ‘Checo is de meest gewilde coureur in F1’
24 april 2024 17:45 - Nieuws
Norris is een interessante aanwinst voor Red Bull: ‘Zullen hem nooit wegcijferen’
22 april 2024 13:30 - Nieuws
Kwalificatie GP China: Verstappen evenaart stokoud record Häkkinen, flop Hamilton
20 april 2024 10:17 - Nieuws