Williams komt gedurende de rest van 2016 zeker nog met updates voor de FW38 van dit seizoen, maar qua aerodynamica verlegt het haar focus naar 2017.

Dat vertelt technisch directeur Pat Symonds aan Motorsport.com. “We hebben de knop al omgezet”, verklaart hij. “Dat betekent niet dat er geen nieuwe onderdelen voor de 2016-auto meer onderweg zijn, want er zitten nog dingen in de pijplijn die simpelweg nog niet af zijn, maar we verleggen onze aandacht meer naar 2017.”

Formula One World Championship 2016, Round 2, Bahrain Grand Prix, Manama, Bahrain, Friday 1 April 2016 - L to R): Pat Symonds (GBR) Williams Chief Technical Officer with Claire Williams (GBR) Williams Deputy Team Principal.

Symonds met adjunct-teambaas Claire Williams.

“We kijken daarbij qua verdere doorontwikkeling voor 2016 vooral naar onderdelen die we mee kunnen nemen naar volgend jaar, zoals de ophanging en dat soort zaken”, zo licht Symonds toe hoe het ervoor staat met eventuele updates die Williams in de tweede helft van 2016 nog wil brengen.

“Ik denk niet dat er onderdelen zijn die we één-op-één zullen overzetten voor 2017. Je hebt het dan over dingen die qua ontwerpfilosofie in dezelfde lijn liggen. We werken nu aan allerlei kleine dingen waar we qua filosofie wat aan hebben voor 2017”, resumeert hij, verwijzend naar het jaar waarin de aerodynamische regels flink op de schop gaan.

Na vijf Grands Prix in 2016 staat Williams vierde in het WK met 65 punten. De afgelopen twee seizoenen finishte het team telkens als derde. In 2015 scoorde het echter aanzienlijk minder punten dan in 2014, met een eindresultaat van 320 om 257.

In 2014 finishte Williams achter Mercedes en Red Bull, maar voor Ferrari. In 2015 klopte het Red Bull, maar waren Mercedes en Ferrari sterker dan het team uit Grove. In 2016 zijn behalve Mercedes ook Ferrari en Red Bull vooralsnog sterker dan Williams, dat met een stuk minder budget werkt dan die drie grotere teams.