Ter ere van de 70ste verjaardag van het wereldkampioenschap Formule 1 telt FORMULE 1 in 70 dagen af tot de lichten voor het eerst op groen gaan voor VT1 in Australië. Elke dag lichten we een statistiek, persoon of gebeurtenis gelinkt aan het resterend aantal dagen uit. Vandaag: De temperatuur in de cockpit in Singapore, die kan oplopen tot 60° Celsius.

De Grote Prijs van Singapore is uniek om verschillende redenen. De bekendste reden is natuurlijk dat de race plaatsvindt onder kunstlicht op een stratencircuit. De GP op het Marina Bay Street Circuit is voor de coureurs een van de extremen. Door het tropische klimaat en de hoge vochtigheid kan de temperatuur in de cockpit immers oplopen tot zo’n 60° Celsius.

Lees ook: Video: Circuitbouwer Jarno Zaffelli: ‘Tevreden als de coureurs zich vermaken’

‘Het is de zwaarste race van het seizoen’, horen we de coureurs wel eens zeggen. Door de warme omstandigheden en het oplopen van de temperatuur in de cockpit in Singapore verliezen sommige coureurs tot wel drie liter zweet gedurende de race. Voldoende hydrateren en verkoeling zoeken is in de Formule 1 dan ook nergens zo belangrijk als Singapore.

De vijf laatste ’70 dagen tot groen licht’-artikels:
65 dagen tot groen licht: Clark, wereldkampioen en winnaar op Zandvoort in 1965
64 dagen tot groen licht: 1964, Honda’s eerste jaar in de F1
63 dagen tot groen licht: George Russell, nummer 63
62 dagen tot groen licht: Red Bull met 62 poleposities en 62 overwinningen
61 dagen tot groen licht: 61 ronden op het Marina Bay Street Circuit

Temperatuur in cockpit Singapore kan oplopen tot 60 graden Celsius.

Koelvesten, zoals Giedo van der Garde hier, ijsbaden en ventilatoren. In Singapore worden alle middelen om verkoeling te krijgen gebruikt. © Motorsport Images