Met de twee testdagen in Bahrein achter de rug zit de eerste tussentijdse test van 2017 er op. Een terugblik aan de hand van vijf in het oog springende punten.

‘Geen idee’
Een McLaren die volop rondjes rijdt en nog een redelijk snelle tijd neerzet ook? We willen niet flauw doen, maar zo vaak hebben we dat dit jaar nog niet gezien. Nadat testrijder Oliver Turvey dinsdag op het Bahrain International Circuit niet verder kwam dan zeventien schamele rondjes na wéér een probleem met de Honda-motor – al testte McLaren naar verluidt een nieuwe vanuit Japan ingevlogen specificatie – ging vaste kracht Stoffel Vandoorne het circuit woensdag maar liefst 81 keer rond. Welkome kilometers voor de Vlaming die tijdens de eerste drie raceweekends veel track time heeft gemist en afgelopen weekend in Bahrein de start van de race niet eens haalde. “Dit was onze beste dag van het jaar”, zei Vandoorne, die de vierde tijd van de dag reed, zelfs na afloop. “Het was de eerste dag zonder grote problemen.” Nuttig dus, al zit McLaren nog met één groot vraagteken: het weet niet waarom het woensdag ineens wél goed ging. Zolang het met dit soort vraagtekens zit, kan het nog geen punt achter de betrouwbaarheidsproblemen met de Honda-V6 zetten.

Ferrari en Vettel zaten later op de woensdag even in het donker.

Stroomstoring
“Het was ineens donker in de garage en duurde zo’n twee uur voor we weer stroom hadden.” Geen woorden die je in de hightech Formule 1 verwacht te horen, maar Ferrari’s Sebastian Vettel sprak ze toch echt na de woensdag in Bahrein. De Scuderia kwam woensdag zo met een totaal van 64 tot minder rondjes dan gepland. “Niet ideaal”, erkende Vettel, al was er goed nieuws in de zin dat testrijder Antonio Giovinazzi dinsdag al volop kilometers had gemaakt en Vettel zelf ook, al was hij dinsdag officieel ‘in dienst’ van Pirelli met bandentestwerk voor 2018. Dinsdag ging er ook al iets mis bij Ferrari, maar dan met de auto. Of motor, om preciezer te zijn. Aangezien Vettel toen voor Pirelli bezig was, mocht hij de verloren tijd later die dag echter inhalen. Zo reed hij in totaal 153 ronden. Het meest van allemaal, al was hij tijdens 89 van die rondjes met experimenteel Pirelli-rubber onderweg.

Ricciardo kwam door een motorprobleem niet verder dan 45 ronden op de dinsdag.

Red Bull leert bij
Behalve dat er een Honda- en Ferrari-motor stuk gingen, gaf er tijdens de tweedaagse test ook een Renault de geest. Dat was de Franse V6 achterin de Red Bull RB13 van Daniel Ricciardo. De Australiër was zo na 45 rondjes al klaar, maar sprak toch van een prima dag. Hij had daarvoor immers het nodige aerodynamische testwerk gedaan en zich op het afstellen van de auto gericht, wat volgens Ricciardo heeft geholpen de auto beter te begrijpen. Op woensdag zat testrijder Pierre Gasly in de RB13 – Max Verstappen kwam niet in actie tijdens de test – met een nieuwe Renault-motor achterin. De Fransman had ‘een druk programma’ en richtte zich op verder aerodynamisch testwerk en racesimulaties. Zijn dag werd onderbroken vanwege een niet nader benoemd mechanisch probleem, maar volgens Red Bull-engineer Jeff Calam heeft het team veel geleerd.

Bottas, die zaterdag pole pakte, reed ook de snelste tijd van de twee testdagen.

Mercedes niet meer aan banden gelegd?
Bij Mercedes verliep alles evenmin zonder problemen, al had het kampioenschapsteam alsnog twee zeer productieve dagen. De ‘Pirelli-kilometers’ van Vettel op de dag dat Ferrari met twee auto’s reed niet meegerekend, was Mercedes met 240 ronden voor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het meest productief. Bottas reed, ondanks een kort mechanisch probleem tussendoor, woensdag bovendien de snelste tijd, nadat Hamilton dinsdag al het snelst was. Bij Mercedes stond bandentestwerk met stip op één, om de hoge bandenslijtage op te lossen. Volgens Hamilton begrijpt Mercedes de Pirelli’s, vooral de super softs, nu beter voor long runs. Bottas voegde daar woensdag aan toe dat het wat ‘interessante dingen’ had uitgeprobeerd. “Om de slijtage onder controle te houden en race pace te verbeteren.”

Hülkenberg maakt kilometers terwijl de zon ondergaat in Bahrein.

Middenmoot maakt meters
De strijd in de middenmoot was de eerste drie races fel en het lijkt erop dat dit zo blijft. Haas had twee nuttige dagen met een vergelijkend warenonderzoek voor remmen. Williams, vijfde in het WK, één puntje achter Force India, was na Ferrari en Mercedes het meest productieve team. Force India was vooral in het nieuws door wat naast de baan gebeurde. Teameigenaar Vijay Mallya werd gearresteerd, al is hij weer op borgtocht vrij. Renault verloor dinsdag tijd door een onbekend probleem, maar zou wel een verbeterde 2017-specificatie van de MGU-K getest hebben. Toro Rosso had twee over het algemeen productieve dagen, net als Sauber. In algemene zin viel verder op dat de nog altijd erg nieuwe 2017-auto’s en -motoren, zeker als het één en ander wordt uitgeprobeerd en teams uit de spreekwoordelijke veilige marges blijven, nog enige kinderziekten vertonen.

Rondetijden gecombineerd dinsdag en woensdag:

Pos. Coureur Team Rondetijd Ronden
1 Valtteri Bottas Mercedes 1:31.280 143
2 Lewis Hamilton Mercedes 1:31.358 97
3 Sebastian Vettel Ferrari 1:31.574 153*
4 Carlos Sainz Toro Rosso 1:31.884 68
5 Antontio Giovinazzi Ferrari 1:31.984 93
6 Stoffel Vandoorne McLaren 1:32.108 81
7 Kevin Magnussen Haas 1:32.120 88
8 Esteban Ocon Force India 1:32.142 60
9 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:32.213 61
10 Gary Paffett Williams 1:32.253 126
11 Sergey Sirotkin Renault 1:32.287 90
12 Daniel Ricciardo Red Bull 1:32.349 45
13 Romain Grosjean Haas 1:32.452 87
14 Felipe Massa Williams 1:32.509 56
15 Pierre Gasly Red Bull 1:32.568 65
16 Nico Hülkenberg Renault 1:33.624 74
17 Lance Stroll Williams 1:33.729 35
18 Sean Gelael Toro Rosso 1:33.885 78
19 Alfonso Celis Force India 1:33.939 71
20 Pascal Wehrlein Sauber 1:34.462 91
21 Marcus Ericsson Sauber 1:34.550 106
22 Oliver Turvey McLaren 1:35.011 17
23 Sergio Pérez Force India 1:35.015 70

*= Vettel inclusief 89 ronden op dinsdag als bandentestwerk voor Pirelli.

Bekijk hier de foto’s van dag een en dag twee in Bahrein.