Mercedes heeft geen profijt gehad van de bandentest met hun huidige auto en dat het team niet bij de telemetriegegevens kan komen. Dit betoogt teambaas Ross Brawn vandaag in Parijs tijdens de zitting van het internationale tribunaal van de FIA.

Mercedes heeft volgens hem puur in dienst van Pirelli gehandeld. Iets dat de advocaat van het team, Paul Harris, eerder vandaag al verklaarde. “Ik zie niet in hoe wij profijt konden hebben van deze test”, begint Brawn. “We wisten niet wat voor banden het waren en waren niet op de hoogte van doelstellingen van Pirelli.”

“Onze uitgangsgedachte is dat geen informatie altijd beter is dan slechte informatie. Ik zie niet in hoe we informatie van die test kunnen gebruiken”, aldus de Engelsman. Bovendien kan Mercedes, zo stelt hij, niet bij telemetrie (informatie over de auto tijdens het testen) komen. “Het is essentieel om tijdens het rijden telemetrie te verzamelen om er zeker van te zijn dat er niets mis is met de wagen. We hebben alleen telemetrie verzameld om te kijken of de wagen goed functioneerde.”

Volgens de FIA heeft Mercedes profijt gehad doordat het met de huidige wagen reed, waardoor het extra kennis opdeed. “Daar ontkom je niet aan”, meent Brawn. “Dat namen we ook mee in onze keuze toen we toestemming kregen van de FIA om de test uit te voeren. Dit moet je alleen wel in perspectief zien.”

Charlie Whiting

Volgens de FIA had Mercedes toestemming moeten krijgen van de World Motor Sport Council (WMSC). Brawn ziet dat anders. “Charlie Whiting (race director, red.) is ons referentiepunt, zeker tijdens raceweekenden. Hij behandelt vraagstukken. Het is bij kwesties over het sportieve reglement belangrijk dat er een tijdig antwoord komt.”

Er was volgens Brawn geen tijd om met Whiting verder te spreken over het wel of niet inzetten van de huidige auto. “Dat is zeker tijdens een raceweekend niet handig.”