Formule1

Eelco vanuit Sjanghai: Botsproef
| Eelco den Boer | Formule1

Eelco vanuit Sjanghai: Botsproef

Eigenlijk had ik het verkeer willen mijden als onderwerp voor een weblog, maar in een stad als Sjanghai kun je er niet omheen. Gelukkig heb ik de ongelukken zelf wel kunnen vermijden.

 

In twee dagen heb ik twee ongelukken van dichtbij meegemaakt. De eerste was tijdens een avondwandeling door het centrum van Sjanghai. Piepende banden kondigden een netelige situatie aan en toen ik achterom keek, zag ik inderdaad een taxi vol op een andere auto knallen. Beide bolides schoven nog een stuk door en namen bijna een overstekende voetganger in hun val mee. Ik was blij dat ik aan de andere kant van de weg liep.

 

Ik voelde me wel enigszins schuldig dat ik niet te hulp was geschoten. Maar aangezien ik geen woord Chinees spreek en mijn laatste EHBO-les in het vorige millennium was, leek het me beter dat aan de lokale bevolking over te laten. Erg veel animo onder hen was er overigens ook niet. Toen ik even later hetzelfde punt passeerde (hoewel ik reizen naar het Verre Oosten steeds meer ga waarderen, blijft oriënteren een van mijn zwakke punten), waren alle brokstukken echter opgeruimd.

 

Dagelijkse kost blijkbaar voor de Chinezen. Dat werd eens te meer duidelijk toen de volgende dag op de weg terug van het circuit vlak voor ons een klein rood autootje een grotere gezinswagen op zijn kant duwde. Behalve de aanstichter van het ongeluk voelde niemand zich geroepen om de auto weer recht te zetten. De rest van het verkeer ging er met een grote boog omheen. Aangezien de chauffeur van onze shuttlebus ook zonder blikken of blozen zijn weg vervolgde, blijft het gissen of ook dit ongeluk een goede afloop kende.

 

Eén ding is zeker, het verkeer in Sjanghai is minstens zo riskant als de situatie in Bahrein. Maar volgens zowel de verkeersveiligheidswaakhond FIA als de vrienden van Bernie Ecclestone hoeven we ons allemaal nergens zorgen om te maken. Misschien wordt het toch tijd dat de hoge bazen hun oogkleppen afzetten en voortaan niet alleen naar de veiligheid op de circuits kijken voordat ze een race op de kalender zetten. 

Meer nieuws

Vorig bericht | 13-04-2012 - 17:13 VT3: McLaren komt op stoom Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 14-04-2012 - 06:04 Lotus begrijpt uitspraak FIA in achtervleugel-kwestie Lees het volledige bericht

Reacties
  • Formule 1 nr. 14 is uit!
  • Formule 1 nr. 13 is uit!
  • Formule 1 nr. 12: veel Max, Alonso en het zomerrapport van Doornbos
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
In de nieuwste Formule1:

De fysiek zwaarste race van het jaar | Valse start voor Max Verstappen | Nico Rosberg deelt mokerslag uit | Kimi Räikkönen op de praatstoel Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Maleisië 2016 2016/09/30 04:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitSepang International Circuit

  • LocatieMaleisië

  • Aantal rondes56

  • Afstand per ronde5,543 kilometer

  • Totale afstand310,408 kilometer

Planning GP Maleisië

  • Begint: 30-9-2016 04:00

    GP Maleisië 2016 – 1e Vrije Training
  • Begint: 30-9-2016 08:00

    GP Maleisië 2016 – 2e Vrije Training
  • Begint: 1-10-2016 08:00

    GP Maleisië 2016 – 3e Vrije Training
  • Begint: 1-10-2016 11:00

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie
  • Begint: 1-10-2016 11:00

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 1-10-2016 11:27

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 1-10-2016 11:50

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 1-10-2016 12:00

    GP Maleisië 2016 – Startopstelling
  • Begint: 2-10-2016 09:00

    GP Maleisië 2016 – Race

Sepang International Circuit

formule1_circuit_sepang-international-circuit