Gisteren gaf ik een lift aan twee collega’s uit Singapore. Nu heeft dat land geen groot contingent Formule 1-journalisten, maar sinds bekend is dat er dit jaar voor het eerst een Grand Prix komt rukt de lokale pers steeds vaker en steeds verder uit om de sport in eigen land land aan de man te brengen.Een andere reden om af en toe een Grand Prix te bezoeken is om te kijken hoe de Europeanen het organisatorische deel regelen, vertelden ze me. We liepen over de verweerde stalen loopbrug die vlak voor Copse Corner het rechte stuk overspant. Halverwege was een bouwvakker bezig een spaanplaat te vervangen. ,,Bij ons komen ook bruggen”, vertelde mijn collega (maar niet zulke gammele, dacht hij er vast bij).

We hobbelden over de zandweg die in Silverstone van de parkeerplaats naar de uitgang leidt. ,,Ja, bij ons zijn de parkeerplaatsen nu klaar”, zei een van hen. ,,En de pitgebouwen ook. Momenteel wordt alle elektricteit aangelegd.”

Ik vroeg naar het verlichttingssysteem, dat in het kader van de eerste nachtrace straks het hele circuit moet beschijnen. Het leek me nogal een karwei. ,,Geen probleem, er is straks meer dan genoeg licht”, antwoordde de meest spraakzame van het stel. ,,Maar het kost wel veel geld.”

Tja, zei ik, als Bernie het wil…

,,Precies, als Singapore een Grand Prix wil organiseren moeten we dat wel ’s nachts doen, want dat is de enige oplossing voor de Europese televisiekijkers”, praatte hij Ecclestone feilloos na.

Vanmorgen vond ik een persbericht in mijn postbus: de Grand Prix van Australië staat zeker tot en met 2015 op de kalender. Zulke langlopende contracten sluit Eccclestone niet vaak. ,,Australië levert een van de beste shows van het jaar”, werd Ecclestone geciteerd.

En hoe zit het dan met die nachtrace die Ecclestone ook in Melbourne wilde? Daar is iets op gevonden. Ze beginnen gewoon een paar uur later, om vijf uur ’s middags. Kunnen ze in Europa om acht uur naar die race kijken.

Volgens mij lachen ze zich rot, daar in Melbourne.

Mischa Bijenhof