De financiële resultaten van de Formule 1 over de jaargang 2013 zijn bekend geworden, en ze liegen er niet om: de sport boekte een winst van 424 miljoen euro op een omzet van 1,38 miljard.

De omzet is ten opzichte van 2012 met maar liefst 399 miljoen euro gestegen. Niet voor niets betekenen de cijfers een nieuw record. Niet alleen de hoogte van de inkomsten van Ecclestone en zijn vrienden zijn gepubliceerd, ook over de herkomst van de geldstromen is duidelijkheid geboden.

Zo genereerde de exploitatie van de paddock een omzet van zeventig miljoen euro, maar dat is klein bier vergeleken met de gigantische sommen geld die de sport ophaalt uit sponsoring. Niet minder dan 206,9 miljoen euro brachten de officiële commerciële partners bij de Formule 1 in het laatje, waarvan een geschatte twintig procent voor de rekening komt van nieuwe deals met Rolex en Emirates. Een groot deel van het bedrag komt ook van het geld dat de raceorganisatoren voor hun Grands Prix moeten betalen.

Daarnaast verdient de sport bakken met geld uit de verkoop van de televisierechten – er kon in 2013 286 miljoen euro tv-geld op de Formule 1-bankrekening worden bijgeschreven. Niet verwonderlijk dus dat eerder dit jaar in het nieuws kwam dat mediagiganten Discovery Communications en Liberty Global van plan zijn 49 procent van de aandelen Formule 1 op te kopen. De waarde van de sport werd daarbij op meer dan zes miljard euro geschat.

Ecclestone, die met zijn bedrijf CVC Capital reeds grootaandeelhouder en dus onderhandelingspartner is, weet te melden dat de gesprekken met Discovery-eigenaar John Malone nog niet opschieten. “Malone wil het nog steeds door laten gaan”, zegt Ecclestone, die later deze maand 84 wordt. “Ik snap alleen niet dat die mensen zo lang over iets doen, waarvan ze gezegd hebben dat ze het graag willen. Wij gaan er in ieder geval voorlopig niet actief achteraan zitten.”