Red Bull-teambaas Christian Horner maakt zich geen zorgen om de vraagtekens die enkele rivalen bij de legaliteit van de uitlaatinstallatie van de Red Bull RB8 hebben gezet. Dat de FIA de bolide heeft goedgekeurd, is voor hem genoeg.

 

Red Bull introduceerde verleden week in Barcelona een update aan de RB8 die onder meer betrekking heeft op de uitlaatinstallatie van de bolide en de manier waarop de uitlaatgassen over de achterzijde van het chassis geleid worden.

 

Enkele van Red Bulls concurrenten zetten echter vraagtekens bij de constructie die het kampioenschapsteam hiervoor heeft bedacht, zoals onder meer Mark Gillan, de chief operations engineer van Williams: “Het is niet aan mij om te zeggen of iets legaal is of niet, maar Red Bull bevindt zich volgens mij wel in een grijs gebied”, stelde hij in gesprek met Autosport.

 

Ferrari’s technisch directeur Pat Fry wilde het niet in dergelijke bewoordingen zeggen, maar hij liet op zijn beurt wel optekenen dat de richtlijnen met betrekking tot het gebruik van uitlaatgassen om downforce te generen wel wat verder verhelderd kunnen worden, omdat de interpretatie van de teams onderling nogal wat kan verschillen.

 

In een reactie op dergelijke berichten heeft Red Bull-teambaas Horner nu echter aan Autosport verteld dat de RB8 volledig goedgekeurd is door de internationale autosportbond FIA: “Dit soort dingen kunnen alleen door de FIA en haar technische keuringsdienst beoordeeld worden, want in tegenstelling tot de andere teams – die zich op foto’s baseren – krijgen zij de auto’s in het echt en van dichtbij te zien. Dat de FIA heeft gezegd dat onze auto aan de regels voldoet, stemt ons dan ook tevreden.”

 

Met ingang van dit seizoen is de constructie van de uitlaatinstallatie veel meer aan banden gelegd door de FIA, aangezien de autosportbond vindt dat het aanblazen van de diffusor om zo extra downforce te genereren – wat vorig jaar ook al een twistpunt was – tegen het technische reglement indruist.

 

Om dit te beperken zijn er strengere regels opgesteld aangaande de plaatsing en constructie van de uitlaatinstallatie en is het zogenaamde engine mapping ook beperkt, zodat een motor – in tegenstelling tot in 2011 – geen extra uitlaatgassen meer blijft uitstoten als een coureur remt of van het gas gaat.