Terwijl McLaren dit jaar nog altijd geen titelsponsor heeft weten te strikken en zo wellicht belangrijke inkomsten misloopt, heeft het bedrijf bekendgemaakt in 2013 een keurige 23,5 miljoen euro winst te hebben genoteerd.

De McLaren Group, de overkoepelende organisatie waar ook het Formule 1-team onder valt, liet daarnaast weten vorig jaar een omzet van 335 miljoen euro te hebben gedraaid. Dat betekent een toename van bijna 25 miljoen euro ten opzichte van 2012.

Als oorzaak voor de goede resultaten wijst het bedrijf naar de toegenomen inkomsten uit sponsoring van bedrijven als ExxonMobil, Santander, Sap en Hugo Boss, en – ondanks het uitblijven van klinkende resultaten – prijzengeld. Bovendien vonden de technologische diensten die McLaren aanbiedt gretig aftrek: de Britten werkten samen met het Britse Olympisch team in aanloop naar de Winterspelen, en leverden exclusief elektronica aan de Formule 1, Nascar en IndyCar.

“McLaren heeft als langetermijnstrategie om onze kennis en expertise te exporteren naar werkgebieden buiten de Formule 1. Daar maken we winst mee, en ook omdat we meer geld binnen krijgen uit onze Formule 1-actitiveiten is het duidelijk dat McLaren een solide financiële basis heeft, met goede doorgroeimogelijkheden”, zo verklaart McLaren-baas Ron Dennis de resultaten.

Dennis heeft er alle vertrouwen in dat de stabiele bedrijfsvoering McLaren, na de tegenvallende resultaten van de afgelopen twee seizoenen, weer terug naar de top zal brengen. “McLaren heeft een uitstekende staat van dienst in de koningsklasse. Onze groeiende inkomsten zullen ervoor zorgen dat we straks weer in staat zijn races te winnen, terwijl we de McLaren Group uitbouwen tot een internationaal vermaard technologiebedrijf.”

Te verwachten valt dat de deal met Honda voor 2015 een verdere positieve impuls zal geven aan de bankrekening van de Engelse renstal. McLaren wordt dan weer een fabrieksteam, wat financieel gezien een stuk voordeliger is dan het afnemen van klantenmotoren bij Mercedes zoals het team nu doet.