Gedurende mijn loopbaan als Formule 1-verslaggever heb ik een soort persoonlijk steno ontwikkeld om mijn aantekeningen te maken. Een raceverslag in klad bestaat uit een onleesbare warboel van pijlen, strepen en afkortingen. Voor de coureursnamen hou ik het eenvoudig: daar volstaan de initialen.

Alleen in de jaren dat Jos Verstappen en Jacques Villeneuve samen in de Formule 1 reden was het soms lastig, maar dat loste ik op door JOS en JVI te noteren. Tegenwoordig gaat het alleen bij Pedro de la Rosa (PdlR), Paul di Resta (PdR, maar soms ook DIR) en Daniel Ricciardo (DR) nog wel eens mis.

Niks aan de hand dus toen ik naar McLaren toog, met mijn opschrijfboekje opengeslagen op de pagina waar ik ‘vragen voor JB’ opgeschreven had. Terwijl ik op Jenson Button wachtte, las ik mijn vragen nog even door. ‘Hoe is de samenwerking met McLaren op dit moment’, had ik opgeschreven. Daarachter had ik opgeschreven ‘windtunnel’, kennelijk als steekwoord voor een eventuele vervolgvraag.

Dat kwam me een beetje raar voor: ik had de vragen een dag eerder zelf bedacht, maar wat wilde ik van Button precies weten over windtunnels? Daarachter had ik opgekrabbeld: ‘Pat Symonds, Nick Wirth, Cosworth’.

Plots herinnerde ik me het interview met John Booth, teambaas van Marussia. Die inderdaad de windtunnel van McLaren gebruikt en vorig jaar technisch directeur Nick Wirth verruilde voor Pat Symonds. Maar het enige dat hij gemeen heeft met Jenson Button zijn hun initialen. ‘Vragen voor JB’, maar wel de verkeerde.