Red Bulls technisch directeur Adrian Newey sluit niet uit dat het volgend jaar – als het technische reglement danig op de schop gaat – gedaan is met de dominantie van zijn team.

“Het kan zijn dat we in 2014 dominant blijven, maar zoals altijd als er nieuwe regels worden ingevoerd, is het onmogelijk om dit met zekerheid te zeggen”, geeft Newey te verstaan in gesprek met ESPNF1.

“Er zijn situaties geweest waarin de regels zijn veranderd en we in staat zijn gebleken onze vorm te behouden, maar dit keer zijn de wijzigingen wel heel ingrijpend”, verklaart Newey zijn twijfels.

“Behalve dat er op aerodynamisch vlak flink wat gaat veranderen, staat er ook op motorisch gebied natuurlijk veel te gebeuren”, zo verwijst hij naar de entree van de nieuwe 1.6 liter V6-motoren die de huidige generatie V8-krachtbronnen gaan vervangen.

“Voor ons van Red Bull wordt de grote vraag bij de nieuwe motoren hoe we ze zo goed mogelijk in het chassis kunnen integreren, wat geen makkelijke opgave is, terwijl het vanuit onze motorleverancier Renault gezien niet duidelijk is wie van de drie motorfabrikanten de sterkste motor zal produceren. Ik denk bovendien dat ook betrouwbaarheid daarbij in het begin 2014 wel weer eens een issue kan worden.”

Newey heeft met Red Bull en coureur Sebastian Vettel de laatste vier constructeurs- en rijderstitels op rij gepakt. Newey’s toch al imponerende erelijst is daarmee weer verder uitgebreid, want eerder pakte hij in dienst van Williams al vier rijders- en vijf constructeurstitels en daarnaast won het team van McLaren toen Newey daar zat één team- en twee coureurskampioenschappen.

Flow
Ross Brawn, teambaas van Mercedes en op zijn beurt mede-verantwoordelijk voor acht rijderstitels en evenzoveel constructeurstitels dankzij eerdere dienstverbanden bij Benetton, Ferrari en Brawn, denkt juist dat Red Bull haar topvorm wel eens kan blijven vasthouden.

“Ze winnen races en kampioenschappen omdat ze een geweldige auto hebben en goed racen, en als dat balletje eenmaal aan het rollen is gebracht, dan blijft dat vaak ook wel even rollen”, verklaart Brawn tegenover Sky Sports F1. “In dat soort situaties wil het personeel graag bij het team blijven, kennen het team en de coureurs elkaar van buiten en ontstaat er een zeer stabiele situatie.”