Sebastian Vettel is viervoudig wereldkampioen. De Duitser had in India van niemand wat te duchten. De enige die hem kon bedreigen, teamgenoot Mark Webber, viel halverwege de race uit met een kapotte dynamo. Vettel eindigde een halve minuut voor Nico Rosberg en Romain Grosjean, die als zeventiende startte.

Er zat dus weinig spanning in de Indiase Grand Prix. Geen, eigenlijk. Vettel is een klasse apart en heeft het aan de leiding rijden tot een kunst verheven. Hij verzilvert zijn pole vrijwel altijd en is na een ronde al ver bij de rest vandaan.

Fernando Alonso en Sebastian Vettel stoppen na twee ronden al voor nieuwe banden. Ook Giedo van der Garde zoekt dan al de pits op. “Wéér die Chilton”, foetert hij over de radio. “Wat een idioot!” De Marussia-coureur snijdt Van der Garde af en gunt hem na de eerste bocht geen ruimte. Opnieuw valt de Nederlander door toedoen van Chilton uit in de openingsronde. Felipe Massa gaat aan de leiding als Vettel stopt voor nieuwe banden, met Nico Rosberg in zijn kielzog.

Massa stopt, als leider van de wedstrijd, pas na negen ronden. Echt veel maakt het niet uit: het verschil is onveranderd als de Braziliaan achter Vettel, die dan achtste rijdt, als tiende weer de baan opkomt. Tussen hun rijdt Esteban Gutièrrez.

Vijf ronden later rijdt Massa achtste, nog steeds achter de Mexicaan. Bij Vettel loopt alles op rolletjes. Hij heeft weinig last van verkeer. Voor hem rijden coureurs als Adrian Sutil, Romain Grosjean en Daniel Ricciardo. En aan geen van allen heeft hij eigenlijk een harde dobber. Binnen no-time rijdt Vettel derde en heeft hij Sergio Pérez in het vizier.

Mark Webber heeft ondertussen als leider in de wedstrijd vrij baan. De Australiër startte op de harde band en kan zonder druk snelle tijden noteren. Alleen Vettel lijkt, als Webber stopt, voor hem terecht te komen. Wat ook gebeurt, al hij halverwege de wedstrijd op zachte banden overstapt. Daarachter profileert Felipe Massa zich. De Braziliaan lijkt weer wat peper in zijn achterste te hebben gestopt, sinds bekend werd dat er volgend jaar geen plaats meer voor hem is bij Ferrari.

Drie ronden na Webber, stopt Vettel ook voor nieuw rubber. De Red Bulls rouleren dus rustig de leiding in de wedstrijd. Een ronde later, de 33e, is Webber weer binnen voor zijn laatste stop. Vettel gaat daardoor opnieuw aan de leiding, en dat lijkt deze keer ook definitief te zijn. Bovendien komt Webber achter Daniel Ricciardo terecht, die tweede rijdt omdat hij nog geen enkele stop heeft gemaakt.

Snel daarna maakt Ricciardo zijn eerste stop. Webber zit dan op ongeveer tien seconden van Vettel, maar krijgt geen kans het gat goed te maken. Na ruim veertig ronden valt de Australiër uit met een defecte dynamo, een euvel dat Red Bull vorig jaar ook wel eens parten speelde.

Dan is de spanning helemaal verdwenen uit de race. Ja, achter Vettel zijn er wat duelletjes. Grosjean imponeert, door van de zeventiende plaats naar het podium te rijden. Ook Sergio Pérez valt weer eens in positieve zin op. Door in één actie zowel Räikkönen als Hamilton te verschalken. De grootste indruk blijft Vettel echter maken. Funest voor de spanning, maar dat is niet Vettels schuld. De Red Bull-Vettel-tandem is momenteel een ongenaakbaar vehikel, nu hij zijn zesde Grand Prix op rij wint. Dikke kans dat hij de resterende drie races ook gewoon wint. Want het gaat ‘m erg gemakkelijk af. En Webbers uitvalbeurt ten spijt: Red Bull pakt en passant ook ‘even’ de constructeurstitel. Opnieuw.