Red Bull en McLaren kijken vooralsnog eerst rustig aan of hoeveel het voor hen loont om het DRS/F-Duct systeem van rivaal Mercedes te kopiëren, in plaats van hier op stel en sprong mee aan de slag te gaan.

 

Mercedes beschikt op haar bolide, de W03, over een Drag Reduction System waarin een F-Duct geïncorporeerd is, waardoor het de luchtstroom van de bolide beter kan reguleren en zodoende extra topsnelheid kan genereren op de rechte stukken waarop het DRS kan en mag gebruiken.

 

Aangezien de FIA vorige week, in de aanloop naar de Grote Prijs van China, heeft verklaard dat het systeem van Mercedes – ondanks klachten van Lotus en Red Bull – legaal is, lijkt dit het nieuwe hebbedingetje in de Formule 1 te worden, maar Red Bull en McLaren kijken vooralsnog eerst de kat uit de boom alvorens zelf een dergelijk systeem te ontwikkelen.

 

“Voor Mercedes werkt het goed en wij gaan uiteraard kijken of we iets soortgelijks kunnen ontwikkelen. Voorwaarde is dan wel dat het  – net zoals voor elk onderdeel dat we ontwikkelen geldt – daadwerklijk voordeel oplevert”, vertelt Red Bull-teambaas Christian Horner aan Autosport.

 

“Het is namelijk niet zo dat een dergelijke vinding op elke willekeurige bolide zomaar extra rondetijd oplevert als je het op je auto installeert”, legt Horner uit. “Zo’n systeem moet immers wel aansluiten bij het totaal pakket van de bolide, wil je er wat aan hebben.”

 

Ook McLaren beraadt zich eerst nog op wat het in sommige media als DRSF-Duct of double DRS aangeduide systeem precies voor voordeel biedt, zo benadrukt teambaas Martin Whitmarsh.

 

Whitmarsh geeft verder aan dat McLaren eerst van de FIA wil weten welke interpretaties van het systeem allemaal toegestaan zijn, alvorens aan de slag te gaan met iets wat later misschien alsnog wordt afgekeurd. “Ik verwacht namelijk dat dit type DRS dit jaar nog voor veel controverse kan zorgen”, zegt hij.

 

“Wij waken er daarnaast voor niet onnodig veel tijd en geld in investeren iets te investeren dat misschien slechts een soort van hype is”, vervolgt Whitmarsh, die er op zinspeelt dat de waarde van het foefje wellicht wordt overschat: “Mercedes was in de race immers ook niet bepaald langzaam”, verwijst hij naar de wedstrijd van zondag, waarin de Mercedes-rijders hun DRS veel minder hebben gebruikt dan in de kwalificatie, maar ze toch zeer competitief waren.

 

“Zeker aangezien we ook ons eigen ontwikkelingsprogramma nog hebben om onze auto sneller te maken, is dat iets om in het achterhoofd te houden”, besluit Whitmarsh.

 

Het team van Lotus liet tot slot eind vorige week al weten dat het nog niet weet of het een soortgelijk systeem als dat van Mercedes gaat ontwikkelen. “Wij zijn momenteel aan het bekijken hoeveel het ons in theorie oplevert en hoeveel tijd, geld en moeite het zou kosten om dat er vervolgens in praktijk uit te halen”, verklaarde technisch directeur James Allison.