Formule1
Daan de Geus
15 juni 2012
FIA-president Jean Todt is vastbesloten de kosten binnen de Formule 1 binnen de perken te houden door nieuwe kostenbesparende regels in te voeren en te handhaven.
Op het moment zijn er drie zaken die ervoor zorgen dat een groot aantal teams bezorgd zijn dat de kosten de spuitgaten gaan uitlopen. In de eerste plaats zal er vanaf 2014 met nieuwe motoren – V6-turbo’s in plaats van V8s – gereden gaan worden, en de ontwikkeling en aan de productie van dit soort nieuwe krachtbronnen hangt natuurlijk een prijskaartje.
Daarnaast worden er in 2013 of 2014, afhankelijk van wat de technische werkgroepen overeenkomen, een aantal nieuwe regels ingevoerd die ervoor moeten zorgen dat de chassis aanzienlijk gaan veranderen, waardoor er vanaf dat moment niet meer met doorontwikkelingen van de huidige chassis gereden kan worden. Ook dat kost uiteraard geld.
Wat tenslotte nog meespeelt, en inmiddels al jaren een issue is, zijn de plannen om de operationele- en ontwikkelingskosten an sich te besparen. Hoewel er met de Resource Restriction Agreement (RRA) wel stappen zijn gezet, zijn de teams het oneens over hoe ver deze kostenbesparende regels dienen gaan en hoe deze gehandhaafd moeten worden. Erg effectief is de huidige RRA daardoor niet.
In een interview aan Autosport vertelt Todt nu echter dat hij en de FIA van plan zijn al het mogelijke eraan te doen om ervoor te zorgen dat de kosten – ondanks de geplande veranderingen en de impasse omtrent de RRA – de komende jaren binnen de perken blijven.
“Het klopt dat de introductie van de nieuwe motoren extra kosten met zich meebrengt, maar we overleggen met de motorleveranciers om ervoor te zorgen dat de kosten niet al te erg stijgen”, vertelt Todt.
“We denken er bijvoorbeeld aan om het aantal motoren dat een coureur per jaar mag gebruiken verder terug te brengen. Nu staat dat nog op acht, maar in 2014 willen we dat terugbrengen naar vijf en dan vervolgens naar vier in 2015.”
“Daarnaast spreken we ook met vertegenwoordigers van de teams en motorleveranciers over de kosten van het ontwikkelen van de nieuwe chassis en over wat een nieuwe motor moet gaan kosten”, vervolgt de FIA-president.
“Tien van de twaalf teams hebben ons verder bovendien gevraagd om door middel van een nieuwe RRA nieuwe regels in te voeren die de algemene kosten verder moeten drukken. Dat is dus ook iets wat we nu aan de onderhandelingstafel bespreken”, aldus Todt.