Giedo van der Garde startte fenomenaal aan de Grand Prix van Duitsland. Hij haalde twee auto’s in bij de start en verschalkte in de openingsronde ook nog Jean-Éric Vergne. Dat hij uiteindelijk toch nog achter teamgenoot Charles Pic finisht, is een beetje een domper.

“Na een ronde reed ik dus zeventiende”, vertelt Van der Garde, als hij zijn start beschrijft. “De auto voelde goed aan maar ik wilde zo snel mogelijk af van de zachte banden. We hielden onszelf aan ons plan en doken vroeg naar binnen om op de hardere band te gaan racen. Het eerste setje presteerde prima, maar in de twintigste ronde ging ik opnieuw naar binnen. Toen de race geneutraliseerd werd kreeg ik net blauwe vlaggen, dus ik kon mijn rondje toen weer goedmaken en reed toen zestiende achter Bottas en Guttièrez en voor Charles.”

“Vervolgens reed ik eigenlijk een eenzame race! Ik was vooral bezig om de auto zonder problemen aan de finish te krijgen. Ik had na de neutralisatie geen blauwe vlaggen meer dus het was een redelijk probleemloze race”, aldus Van der Garde. “In de 35e ronde kwam ik voor de laatste keer binnen en toen was het zaak om te finishen. Het was een lange laatste stint en in de slotfase waren mijn banden compleet op en reed ik een stuk langzamer. Zowel Charles als ik waren weggereden van onze concurrent dus we reden rustig naar de vlag.”

Opgeheven hoofd

Met Pic vóór Van der Garde. Toch verlaat de Nederlander de Nürburgring met opgeheven hoofd. “Ik heb opnieuw een klein stapje vooruit gemaakt”, stelt hij. “Ik heb dit weekend mijn banden beter behandeld en daar heb ik ook het hele weekend aan gewerkt. Nu hebben we een kleine pauze voordat we gaan racen in Hongarije dus ik heb nu wat tijd om in de fabriek te besteden, meer in de simulator te rijden om in Hongarije mijzelf verder te verbeteren.”

Pic

Charles Pic moest lange tijd zijn meerdere kennen in zijn Nederlandse teamgenoot. “Mijn start was in orde. Ik haalde Max Chilton in, maar moest daarna hard remmen voor de eerste bocht en daardoor trilde mijn rechter voorband nogal”, aldus de Fransman. “Het was altijd al het plan om vroeg te stoppen dus het taste onze strategie niet aan.”

“Op de mediums ging het allemaal volgens plan, tot eentje langzaam leegliep en ik in de 35e ronde naar binnen moest. Dat hielp de strategie om zeep. Erg jammer, want we zaten dankzij de neutralisatie goed in de buurt van andere wagens. Erg frusterend. Veel kun je in zo’n situatie niet doen. Door die extra stop stond ik laatste, maar ik kon Chilton inhalen. Met een paar ronden te gaan haalde ik Giedo nog in. Zijn banden waren versleten en voor ons was het zaak daarna gewoon te finishen.”