Groot, groter, grootst. Dat moeten Hermann Tilke en collega’s in gedachte hebben gehad toen zij het Yas Marina Circuit op papier zetten. De race, traditioneel verreden in de vroege avond, staat alweer voor de vijfde keer op de Formule 1-kalender.

Komend weekeinde bekleedt Martin Donnelly de functie van racesteward. De Britse coureur nam zelf deel aan vijftien Formule 1 Grands Prix, maar hij is vooral bekend geworden vanwege zijn verschrikkelijke crash in 1990. Op het circuit van Jerez vliegt Donnelly met hoge snelheid de vangrails in, waarbij de auto in tweeën breekt en de coureur uit de auto geslingerd wordt. Donnelly blijft met stoeltje en al roerloos op het asfalt liggen. De lijst van verwondingen blijkt eindeloos, maar Donnelly overleeft het ongeluk wonderwel.

Het circuit
Het 21 bochten tellende circuit meet ruim 5500 meter en dat betekent dat er op zondag 55 ronden gereden dienen te worden. Dit gebeurt op het moment dat de avond en daarmee ook de duisternis begint in te vallen, hetgeen prachtige plaatjes op kan leveren voor de heren fotografen naast de baan.

In Abu Dhabi krijgen de coureurs op twee afzonderlijke rechte stukken de kans hun DRS-systeem te activeren, namelijk tussen bocht zeven en acht en tussen bocht tien en elf. Beide zones hebben hun eigen detectiepunt.

Een opmerkelijk gegeven van het circuit is dat de rijders aan de rechterkant van de baan de pits opzoeken, maar zich aan de linkerkant van de baan weer bij de rest voegen. Het asfalt buigt aan het eind van de pitlane namelijk onder het circuit door, een uniek gegeven in de Formule 1.

Historie
Fernando Alonso wordt in 2010 naar Ferrari gehaald om daar voor het eerst sinds 2007 de coureurstitel in de wacht te slepen voor de Scuderia. In Abu Dhabi, destijds de seizoensafsluiter, maakt de Spanjaard als kampioenschapsleider een goede kans zijn nieuwe werkgever die titel direct te schenken. Voornaamste tegenstander: Mark Webber.

Fernando Alonso stemt samen met Ferrari zijn strategie dan ook af op diezelfde Mark Webber. Die strategie werpt Alonso terug achter een sterk verdedigende Vitaly Petrov in zijn Renault. Alonso komt er maar niet aan voorbij, maar ook Mark Webber blijkt niet in staat om mee te vechten om de overwinning.

omschrijving

Dan is daar de spreekwoordelijke derde man die heen gaat met de titel: Sebastian Vettel heeft dat weekend in 2010 niet meer nodig dan een theoretische kans op het kampioenschap. Hij grijpt die kans met beide handen. Inmiddels zijn we drie jaar en drie wereldtitels voor de Duitser verder.

Vorig jaar
Kimi weet in 2012 ‘heel goed wat hij doet’ en dat bewijst hij door naar zijn eerste overwinning sinds zijn comeback te rijden. De coole Fin blijft foutloos, evenals Fernando Alonso die tweede wordt. Achter het tweetal rijdt zo’n beetje iedereen tegen iedereen aan, waardoor de editie van 2012 een vermakelijke is. Lewis hamilton zal daar ongetwijfeld anders over hebben gedacht. Zijn McLaren liet hem in leidende positie in de steek.

Sebastian Vettel start zijn race vanuit de pitstraat om zich op te werken naar de derde plaats. De Red Bull van de Duitser had na afloop van de kwalificatie te weinig brandstof aan boord voor het verplichte brandstofmonster, waardoor de wedstrijdleiding niet anders kon dan Vettel de verbannen naar de laatste startplaats.

Dit jaar
Dit jaar is de spanning er wel een beetje af. Natuurlijk is er een strijd gaande om de tweede plaats in het kampioenschap, maar dat zal toch ook voor de rijders zelf niet echt meetellen. Sebastian Vettel zal zonder enige druk plaats kunnen nemen in de cockpit van de RB9. Dat gegeven maakt hem alleen nog maar een grotere favoriet voor de zege op zondag.

In de spotlights
Fernando Alonso, Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton mogen in de resterende drie races onderling uit gaan vechten wie er dit jaar ‘best of the rest’ is. Romain Grosjean staat ver van dit drietal verwijderd in het klassement, maar is momenteel bezig aan een imponerende reeks. Wellicht kan de Fransman ook in Abu Dhabi weer één van smaakmakers worden, samen met die andere ster van dit moment: Nico Hülkenberg.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Abu Dhabi de zachte en medium banden mee.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."