Het wachten heeft wel weer lang genoeg geduurd. Na een pauze van vier weken kunnen de Nederlandse fans dit weekend in België terecht voor ‘onze’ thuisrace. Het vermaarde Spa-Francorchamps is voor de 46ste keer het decor.

 

De Grand Prix van België is één van dé klassiekers van de huidige Formule 1-kalender. Het circus strijkt al sinds het begin van het officiële wereldkampioenschap neer in de heuvels van de Ardennen, zij het met tussenpozen. Begin jaren zeventig van de vorige eeuw werd de ruim veertien kilometer lange omloop immers te gevaarlijk bevonden. Men week uit naar circuits in Zolder en Nijvel.

De huidige configuratie stamt alweer uit 2007. Door de jaren heen zijn de twee meest aansprekende bochten intact gebleven. Eau Rouge en Blanchimont brengen menig coureur het kippenvel op de armen. Met een baanlengte van 7.004 meter passeren ze deze iconische bochten tijdens de race niet vaker dan 44 keer. Het DRS-systeem mag per ronde twee keer geactiveerd worden. Op startfinish en op het lange rechte stuk na Eau Rouge.

Historie
Zeg je Spa-Francorchamps, dan zeg je automatisch ook regen. Niets is zo veranderlijk als het weer boven de Belgische Ardennen. En regen maakt het er bepaald niet makkelijker op. Dat weet ook Takuma Sato. De Japanner in dienst van BAR sjoelt in 2005 zijn bolide achter in de Ferrari van Michael Schumacher. De Duitser heeft dat seizoen dan al weinig reden tot juichen en dus geeft hij Sato te verstaan dat hij niet gediend is van zotte acties. Hij geeft gepast invulling aan het gezegde ‘het deksel op de neus krijgen’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In 2008 laten de weergoden de Grote Prijs opnieuw niet ongemoeid. Droge en natte omstandigheden wisselen elkaar af en de race ontpopt zich zodoende tot een hele fraaie. Niet in de laatste plaats vanwege een verbeten duel tussen Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton. Laatsgenoemde wordt derde, terwijl de Fin zijn Ferrari met nog twee ronden te gaan in de muur parkeert.

Fernando Alonso kiest ervoor om met nog slechts één ronde te gaan intermediates onder zijn Renault te leggen. Het is enorme gok, maar wel eentje die op een meer dan vochtige baan bijzonder goed uitpakt. Na de stop ligt hij nog achtste.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Vorig jaar
De overwinning van Sebastian Vettel in 2013 is er een uit het boekje. Zoals wel vaker in het tweede deel van het jaar rijdt hij clean en onbedreigd naar de zege. Voor Nederland viel er een dag eerder iets te juichen. Giedo van der Garde stuurt zijn Caterham in Q1 op een opdrogende beheerst naar de derde plaats. In Q2 blijft hij vervolgens beide Marussia’s nog eens voor. Het leverde geen punten op, maar gaaf was het wel. Lees hier het raceverslag van vorig jaar.

Dit jaar
Steward-veteraan Emanuele Pirro mag komend weekeinde weer een keer zitting nemen in de wedstrijdleiding. De Italiaan was ruim veertig jaar actief in de autosport. Hij behaalde zijn grootste successen in de sportscars op al even iconische circuits als Le Mans, Daytona en Sebring.

Elke baan brengt voor de nieuwe generatie Formule 1-wagens de nodige uitdagingen met zich mee. De topsnelheden liggen hoger, terwijl de hoeveelheid downforce significant minder is geworden. Adrian Sutil vroeg zich in de aanloop naar de Grand Prix al hardop af of Eau Rouge nog wel vol gas kan worden genomen, zonder daarbij aan topsnelheid in te boeten.

In de spotlights
De Belgische Grand Prix is voor een groot deel ook een Nederlands feestje. Dan is het maar goed dat Giedo van der Garde op vrijdag acte de présence geeft. Hij neemt plaats in de Sauber C33 van Esteban Gutiérrez.

Verder naar achteren op de grid zorgen de Nederlandse Caterham-teambaas Christijan Albers en consorten voor de nodige reuring. Kamui Kobayashi, de Japanner die zijn fabriekszitje bij het GT-team van Ferrari opgaf om voor de Engelse formatie te komen rijden, wordt zonder pardon uit zijn stoeltje gewipt ten faveure van de Duitser André Lotterer. Het zou om een eenmalige invalbeurt gaan, maar dat maakt het er niet minder opmerkelijk op.

Kimi Räikkönen, de arme Fin. Zijn terugkeer bij Ferrari heeft nog niet veel meer opgeleverd dan doffe ellende. De afgelopen vier weken kon hij op de steun rekenen van het management van de Scuderia, die geruchten over de toekomst van de Fin naar het rijk der fabelen verwees. Als er een circuit is waar Räikkönen een ommekeer kan forceren, is het Spa-Francorchamps wel. Hij won er gedurende zijn carrière al vier keer. In 2004 (McLaren) en 2009 (Ferrari) deed hij dat bovendien met inferieur materiaal.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van België de medium en de zachte band mee.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."