Niemand is na de zomerstop beter in vorm dan Lewis Hamilton. En dan staat met de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin nu ook nog eens één van zijn favoriete circuits op het programma. Wie houdt Hamilton nog van de titel af?

Het Circuit of the Americas is 5,513 kilometer lang. Er zijn twee DRS-zones: op start/finish en tussen bocht 11 en 12. De race duurt 56 ronden.

Dat het Ciruit of the Americas Hamilton goed ligt, lijdt geen twijfel. De Brit won in een McLaren de eerste race op het parcours in 2012. In dienst van Mercedes reed hij ook in 2014, 2015 en 2016 naar de overwinning.

Als Hamilton daar zondag nog een zege aan toevoegt, kan haast niets hem nog van zijn vierde wereldkampioenschap afhouden. Drie raceweekends vol tegenslagen hebben zijn grote rivaal Sebastian Vettel op een achterstand van 59 punten gezet in de WK-stand.

Wint Hamilton, dan breidt hij die voorsprong uit tot minstens 66 punten, terwijl er in de resterende drie wedstrijd nog maximaal 75 te verdienen zijn. In Mexico kan de Mercedes-coureur de titelstrijd dan definitief beslissen.

Maar makkelijk zal Hamilton het niet krijgen in Austin. Ferrari was in Singapore, Maleisië en Japan even snel als Mercedes. Alleen botsingen en materiaalpech zorgden ervoor dat Vettel en Kimi Räikkönen in die races geen bedreiging konden vormen.

Red Bull heeft zich ook nadrukkelijk in het gevecht vooraan gemeld. Max Verstappen versloeg in Maleisië Hamilton in een rechtstreeks duel om de overwinning. Op Suzuka was het andersom, maar er zat slechts 1,2 seconde tussen de twee coureurs en in de laatste ronde leek Verstappen Hamilton zelfs nog even te gaan inhalen.

Vermoedelijk zullen Mercedes en Ferrari in de kwalificatie de overhand hebben, vanwege het extra motorvermogen dat zij dan tot hun beschikking hebben. Maar wie tijdens de race de snelste wagen heeft, is lastig te voorspellen.

Zeker is wel dat het Circuit of the Americas erg populair is. De rijders genieten van de uitdagende en eclectische layout van de baan – architect Hermann Tilke heeft zich bij het ontwerp duidelijk laten inspireren door Hockenheim, Suzuka en Istanbul Park. De fans weten het circuit ook te waarderen: in 2016 was de race nagenoeg uitverkocht.

Vorig jaar
Sneller dan Lewis Hamilton is niemand in Austin. De Mercedes-rijder start van pole en wint de race zonder moeite – in de slotfase kan hij het rustig aan doen. Nico Rosberg doet wat hij moet doen voor de titelstrijd en wordt tweede. Max Verstappen heeft een pechrace. Hij komt door een misverstand de pits binnen wanneer het team hem niet verwacht. Die fout werpt hem terug naar de zesde plek. Even later houdt zijn versnellingsbak ermee op, zodat hij voor de derde keer in het seizoen uitvalt. Lees hier het raceverslag terug.

Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s in de Verenigde Staten.

Hamilton: 4x

Vettel: 1x

 

 

 

 

 

In de spotlights
Iemand die aan het begin van het seizoen had voorspeld dat Brendon Hartley zijn Formule 1-debuut zou gaan maken, was voor gek verklaard. En toch is dat precies wat dit weekend gaat gebeuren. De 27-jarige Nieuw-Zeelander, die dit jaar met Porsche de 24 Uur van Le Mans won, stapt in bij Toro Rosso. Hij vervangt Pierre Gasly, die in Japan de afsluitende race van de Super Formula gaat rijden. Hartley zat vijf jaar geleden voor het laatst in een Formule 1-wagen. Dankzij zijn prestaties in het World Endurance Championship heeft de Red Bull-leiding blijkbaar alsnog voldoende vertrouwen in hem.

Het is niet de enige rijdersverandering bij Toro Rosso. Het team moet het in Austin namelijk voor het eerst zonder Carlos Sainz doen. De Spanjaard rijdt de laatste vier races van het seizoen voor Renault, de renstal waaraan Red Bull hem voor 2018 heeft uitgeleend. Door de komst van Sainz staat Jolyon Palmer zondag niet meer op de startopstelling.

Wie vult de lege plek van Sainz in? Niemand minder dan Daniil Kvyat, die vorige maand zijn stoeltje nog verloor nadat hij in Singapore de teamleiding voor de zoveelste keer teleur had gesteld. Na twee races afwezigheid mag de Rus weer in de STR12 stappen. Of hij ook na Austin terug mag komen, is de vraag. Het hardnekkige gerucht gaat dat Toro Rosso Hartley de rest van het seizoen in de auto wil houden. En doordat Gasly zich vanaf Mexico weer bij het team voegt, zou er voor Kvyat dan geen plek meer zijn. De Grand Prix van de Verenigde Staten is voor Kvyat de laatste kans om zijn Formule 1-carrière te redden.

Bandenselectie Pirelli: Soft, Supersoft, Ultrasoft (dit keer met roze wangen in plaats van paarse, om aandacht te vragen voor borstkanker)