Het Formule 1-circus is neergestreken in Maleisië voor de tweede Grand Prix van de Formule 1-kalender. De tropenrace zal opnieuw meer duidelijkheid geven over de onderlinge krachtsverhoudingen in dit nieuwe tijdperk.

Komend weekeinde bekleedt Martin Donnelly de functie van racesteward. De Britse coureur nam zelf deel aan vijftien Formule 1 Grands Prix, maar hij is vooral bekend geworden vanwege zijn verschrikkelijke crash in 1990. Op het circuit van Jerez vliegt Donnelly met hoge snelheid in de vangrails, waarbij de auto in tweeën breekt en de coureur uit de auto geslingerd wordt. Donnelly blijft met stoeltje en al roerloos op het asfalt liggen. De lijst van verwondingen blijkt eindeloos, maar Donnelly overleeft het ongeluk wonderwel.

Het circuit
Het Sepang International Circuit doet al sinds 1999 dienst als decor voor de Maleisische Grand Prix en is één van de eerste kunstwerken van Formule 1-architect Hermann Tilke. De race in Kuala Lumpur staat bekend als een zware, niet in de laatste plaats vanwege het warme klimaat met hoge luchtvochtigheid.

De 5.543 kilometer lange omloop telt een totaal van vijftien bochten en kenmerkt zich door twee lange rechte stukken die komend weekend beide gebruikt mogen worden om het DRS-systeem te activeren.

Historie
De derde editie van de Maleisische Grand Prix kan worden beschouwd als één van de beste races van Jos Verstappen. De Nederlander werkt zich in 2001 met een inferieure Arrows Asiatech in de eerste ronde op van plaats zeventien naar plaats zes, waarna even later de regen met bakken uit de hemel komt. Verstappen profileert zich als een uitmuntend regenrijder en gaat het gevecht aan met mannen als Michael Schumacher in de Ferrari en Mika Hakkinen in de McLaren.

Met het opdrogen van de baan valt Verstappen echter steeds een beetje verder terug, maar hij blijft zicht houden op punten. Een late pitstop werpt hem echter terug naar plaats zeven, destijds de eerste klassering buiten de punten. Een ijzersterke race blijft daardoor onbeloond. Verstappen krijgt na afloop wel de complimenten van Michael Schumacher, terwijl Formule 1-commentator Murray Walker zich de hele race lang lovend uitlaat over ‘Jos the Boss from Holland’.

Vorig jaar
De race van 2013 bood het publiek een inkijkje in het strategisch denken van Red Bull. Want wie weet vandaag de dag niet wat ‘multi21’ betekent? Het raceverslag lees je hier.

Dit jaar
Ook de tweede race van het seizoen zal in het teken staan van leren en ervaring opdoen. Voor teams die de Australische Grand Prix als een extra wintertest zagen, begint het Formule 1-seizoen wellicht pas echt in Maleisië. Het is bovendien de vraag hoe de motoren zullen reageren op het warme, vochtige klimaat.

In de spotlights
Red Bull heeft na het eerste raceweekend iets recht te zetten en wil daar echt niet mee wachten tot het beroep tegen de diskwalificatie van Daniel Ricciardo dient. De snelheid zat er in Albert Park redelijk goed in en dat moet vertrouwen geven voor de rest van het seizoen. Sebastian Vettel delfde eigenlijk het hele weekend het onderspit ten opzichte van zijn teamgenoot en dat zal steken bij de viervoudig wereldkampioen. Komend weekeinde krijgt hij zijn eerste kans orde op zaken te stellen.

McLaren gaat zowaar aan de leiding van het constructeurskampioenschap, iets waar ze vorig jaar alleen nog maar van konden dromen. De wintertests waren degelijk, maar de Engelse formatie leek in de woestijn van Bahrein de aansluiting steeds meer te verliezen. Toch stonden ze in Australië met beide auto’s op het podium. Een toevalstreffer, of een voorbode voor meer?

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Maleisië de harde en medium banden mee.