De Grand Prix van Canada staat doorgaans garant voor spektakel. De editie van vorig jaar was de uitzondering op de regel, maar voor vanavond zijn er op voorhand genoeg pittige ingrediënten om deze ‘met het bord op schoot’-race wel weer de nodige smaak te geven. Over Vettel, slipstreamen, McLaren en Renault, en meer.

Vettel in vorm
Zestien races lang moest Sebastian Vettel er op wachten: zijn volgende pole. De laatste keer dat hij er (voor gisteren dus) eentje pakte, was Duitsland 2018. En wat er zo’n elf maanden geleden daarna in de race gebeurde, zal zowel Vettel, zijn fans als criticasters nog helder voor ogen staan: de Duitser parkeerde zijn Ferrari op het glibberige Hockenheim in het grind en vergooide zo een zo goed als zeker lijkende zege.

Over zeges gesproken, Vettels laatste daarvan was is ook alweer veertien races geleden. Hoog tijd dus voor een zogenaamde ‘statement-race’ van Ferrari’s kopman de jure. Bij de Scuderia heeft hij in Charles Leclerc immers een ambitieuze nieuwe teamgenoot gekregen die op z’n minst in de publieke opinie de nodige druk op Vettel zet. (Al valt dat met 82-57 als puntenstand en het kwalificatieduel inmiddels 6-1 in Vettels voordeel qua harde cijfers nogal tegen.)

Diezelfde harde cijfers liegen echter evenmin wat Vettels titelkansen betreft, want hij staat al 55 punten achter op WK-leider Hamilton. Hoog tijd dus voor dat keerpunt in het seizoen waar Ferrari en Vettel al het hetzelfde seizoen op wachten. Of dat er kan komen? “Hopelijk kan ik je aan het eind van het seizoen vertellen dat het dat was”, lachte Vettel zaterdag hoopvol na de kwalificatie.

Lees ook: Polesitter Vettel: ‘Het gevoel, de grip, dit was zó een ronde’

Power en slipstreamen
Het zo dominante Mercedes greep dit jaar al eerder – in Bahrein – naast pole, maar in tegenstelling tot in Bahrein wijzen vrijwel alle voorspellingen op basis van racesimulaties uit de vrije trainingen erop dat Mercedes in Montréal wél de overhand heeft.

Toch gaat het het Duits-Engelse team het zeer waarschijnlijk niet makkelijk krijgen. En dat dan mede omdat het verschil tussen de auto’s Mercedes’ inhaalkansen bemoeilijkt. Ferrari pakt haar winst namelijk op het lange rechte stuk in sector drie – en laat aan het eind daarvan nou nét de aangewezen inhaalplek zijn, de laatste chicane. Andere maar minder uitgelezen kansen liggen bij bocht één of de hairpin (bocht tien), met kortere rechte stukken ervoor.

Het maakt slipstreamen een noodzakelijk wapen voor Lewis Hamilton, die als tweede start. Zelfs als hij Vettel achter zich weet te krijgen, bij de start of anderzijds, zal Hamilton vanwege de Ferrari-power ook zelf op de slipstream moeten letten. Maar hijzelf heeft er zin in. “Ferrari dichtbij, zo moet racen zijn”, aldus Hamilton.
(tekst loopt door onder de foto)

McLaren en Renault verrassen
Drie van de vier Renault-aangedreven auto’s starten uit de top tien, en dat nummer vier dat niet doet, komt alleen omdat McLarens Carlos Sainz een gridstraf heeft gekregen. Het meest in het oog springend was de vierde tijd van Renaults Daniel Ricciardo (vóór Pierre Gasly in de Red Bull-Honda!) maar McLaren sneakte ook knap twee auto’s Q3 in.

Lees ook: Lach is nu echt terug bij Ricciardo: ‘Vierde is groots, dit is veelbelovend’

McLaren gebruikt een nieuwe vloer waarmee het flink wat gevonden lijkt te hebben, terwijl het een auto met weinig luchtweerstand heeft, wat sterk maakt op snelle banen. Iets om op te letten, net als dat Renaults fabrieksteam het dus ook goed deed op een power track. Een voorzichtige bevestiging dat Renault inderdaad de progressie met de motor maakt die het claimt, met Renault dat Canada daar al eerder de best mogelijke test voor noemde?

Kubica onder druk
We zeggen het niet om te bashen, maar de druk neemt maar toe op Robert Kubica. Los van hoe reëel het is dat Williams een goedbetalende coureur opzij schuift (zijn sponsor Orlen betaalt naar verluidt 15 miljoen euro) wist de 34-jarige Kubica weer geen goede indruk te maken. Kubica staat 7-0 achter in het kwalificatieduel met George Russell en verloor zaterdag zelfs met ruim zeven tienden.

Daar komt bij dat Kubica zoals vaker het antwoord schuldig moest blijven op de vraag waarom de auto niet deed wat hij wilde. Met de Canadese testrijder Nicholas Latifi die in VT1 op 0.210 van Russell zat – en Latifi’s vader die diepe zakken heeft – dient zich een steeds zichtbaarder alternatief aan.

De Grand Prix van Canada begint om 20:10 uur Nederlandse tijd.