Luis Pérez-Sala werd onlangs officieel benoemd tot teambaas van HRT. De Spanjaard spreekt zijn ervaringen, hoop en verwachtingen uit.

 

Je begon in juli als adviseur bij HRT en bent nu teambaas. Wat zijn je ervaringen tot dusver en hoe ga je om met de nieuwe verantwoordelijkheden?

“Afgelopen zomer gaven de eigenaren van HRT me de gelegenheid om ze van advies te voorzien over het project en het leek me een interessante uitdaging. Deze nieuwe functie is een belangrijke stap en een grote eer voor me. Het is een klein team, maar een grote verantwoordelijkheid. We willen een team neerzetten dat levensvatbaar is en waar we trots op kunnen zijn. Ik wil mijn ervaring gebruiken om onze doelen te realiseren, zonder te vergeten dat we veel te leren hebben en veel werk voor de boeg hebben.”

 

Als Formule 1-coureur reed je voor Minardi, dat net als HRT een klein team was. In hoeverre is de F1 sindsdien veranderd?

“Ik bewaar goede herinneringen aan mijn tijd bij Minardi. De Formule 1 heeft zich sterk ontwikkeld, met name op technologische gebieden zoals aerodynamica en elektronica. Destijds was de sport al erg geprofessionaliseerd, maar nu hebben de teams hun structuur nog verder uitgebreid. Maar veel mensen uit die tijd werken nog altijd in de Formule 1.”

 

Denk je dat het publiek in de gaten heeft hoe HRT zich heeft ontwikkeld?

“We zijn een klein team en daarom is het soms moeilijk in te schatten hoe we het doen. Maar ik denk dat, zeker op nationaal niveau, mensen de nieuwe richting die we zijn ingeslagen waarderen. Er komt beetje bij beetje meer vertrouwen in ons team. Internationaal zijn er nog twijfels over onze toekomst. We hebben tijd nodig om die weg te nemen. Bij elke Grand Prix moeten we laten zien dat we serieus bezig zijn.”

 

Wat zijn de sterke en zwakke punten van het team?

“De grootste kracht van het team is ons personeel. We hebben een mooie groep professionele werknemers met veel doorzettingsvermogen en vertrouwen in dit project. Dat is cruciaal, want om kans van slagen te hebben, wordt er veel van ze verlangd. Het grootste obstakel is dat we midden in een veranderingsproces zitten en dat de Formule 1 nooit stilstaat. De deadlines staan vast en je bent continu onderhevig aan oordelen van buitenaf. Dat maakt het voor ons moeilijk, maar we doen er alles aan om het te laten werken.”

 

Wat zijn de doelen op de korte en lange termijn?

“Op dit moment is het hoofddoel om het project te consolideren. We willen een sterk team neerzetten in Spanje, met technische steun uit München. En natuurlijk werken we eraan de auto op tijd af te hebben voor het nieuwe seizoen om aan alle tests en races mee te kunnen doen. Daarna willen we ons verbeteren en het gat ten opzichte van onze rivalen verkleinen. Als de auto en de structuur op orde zijn, gaan we kijken naar de strategie voor 2013 en vooral 2014, wanneer de reglementen op de schop gaan.”

 

Over twee maanden beginnen de wintertests al. Welke invloed zal de herstructurering hebben op het team bij het begin van het seizoen?

“We hebben een enorme taak voor de boeg, met het ontwerp van de auto en de verhuizing naar een nieuw hoofdkantoor. De Formule 1 is een ingewikkelde sport en vereist veel voorbereiding. Op dit gebied hebben we een kleine achterstand op de andere teams. Daar moeten we de prijs voor betalen aan het begin van de seizoen. Waarschijnlijk halen we niet het niveau van de laatste races van dit jaar. We zetten een kleine stap achteruit, maar daardoor kunnen we in de toekomst twee stappen vooruit zetten. In 2012 willen we de boel op orde krijgen om een stabiele situatie te creëren voor 2013.”