*

Weblog: Het lotingssysteem van Zandvoort was gedoemd om voor ophef te zorgen, en deed dat ook

Laurens Stade

Laurens Stade

24 juli 2019 11:33

Weblog: Het lotingssysteem van Zandvoort was gedoemd om voor ophef te zorgen, en deed dat ook
Red Bull

Een dagje je mailbox F5’en gaat je niet in de koude kleren zitten. Zeker niet als het gaat om de felbegeerde kaarten voor de Grand Prix van Nederland. Krijg ik uren na de loting de kaarten nou wel toegewezen, of straffen ze mijn ongeduld af? 

In mijn geval helaas het laatste. Is dat bij u ook het geval? Welkom bij de club. Spreken we alvast af dat we verder geen kaarten gaan overnemen voor woekerprijzen, hoe wanhopig ook? Oké, afgesproken. Maar waarom zitten we eigenlijk in deze club?

Ruim een miljoen kaarten werden aangevraagd. Dit werd vrij vertaald door sommige media als: miljoen mensen willen naar de Grand Prix van Zandvoort. Wat natuurlijk niet volledig klopt omdat het gaat om een miljoen kaartjes. Uiteindelijk toonden enkele honderdduizenden interesse, voor variërend tussen de één en zes kaarten. Daarbij staat niet vast dat alle kaarten daadwerkelijk voor ‘geïnteresseerden’ zijn. Al kochten ze er meerdere voor vrienden of familie.

Lees ook: Ruim een miljoen kaarten aangevraagd voor Formule 1 in Zandvoort

Gokken met de familie
Of je nou een ‘echte’ fan bent of niet was geen selectiecriterium. Het kwam allemaal neer op een loting, een kansspel. Schakelen we de hele familie in om ieder de maximale zes kaarten te bestellen, omdat er van de dertig familieleden zes ernaartoe willen? Maar dan zit iedereen straks aan de gestelde betaalverplichting vast en krijgen we een rekening van 10.000 euro. Nee. Toch maar geen risico nemen.

De betaalverplichting. Het werd althans als een verplichting gebracht bij de aanvraag. Achteraf klinkt het toch net wat anders. ”Aanvragen is één, betalen is twee”, aldus sportief directeur Jan Lammers. Hij doelt daarmee op de mogelijkheid dat er alsnog kaarten vrijkomen doordat mensen die toegewezen tickets niet betalen. Is het nou wel of niet een verplichting? Achteraf blijkt dat de organisatie zelfs via rechtswege het bedrag mag afdwingen als het niet betaald wordt, dus wees gewaarschuwd. Er waren blijkbaar genoeg mensen die het risico namen om meerdere mensen in te schakelen om de kans op succes te vergroten. Reken er maar dan ook op dat het merendeel nu met teveel kaarten opgescheept zit, die betaald moeten worden.

Lees ook: Zandvoort passeert F1’s huisarchitect Tilke ten faveure van Dromo Circuit Design

Foto: Motorsport Images

Tweede kans
Maar goed. Er is een tweede kans. Via een speciaal platform mogen de kaarten doorverkocht worden. En nee, ik heb het niet over Marktplaats. Waar natuurlijk – je kon er gewoon op wachten – direct meerdere tickets werden aangeboden voor woekerprijzen. Aan de mensen die op die advertenties voor absurd hoge bedragen (lees: het maximale van 9.999.999 euro) zitten te bieden: hulde.

Lammers waarschuwt dan ook om deze kaarten niet te kopen via Marktplaats. Kopers zouden voor een ‘dichte deur’ komen te staan omdat er een ‘grote kans’ is dat ze die kaarten ongeldig gaan verklaren. Hoe ze dit willen gaan bewerkstelligen, is niet helemaal duidelijk, maar ik juich het in ieder geval toe dat er iets aan gedaan wordt. Fans moeten niet de dupe worden van doorverkopers.

Lees ook: Lammers: ‘Zandvoort verwacht geen grote verrassingen in aanloop naar GP’

Groot feest voor de fans
De vraag is natuurlijk ook, hoeveel er van de beschikbare kaarten naar genodigden gaan. Was er daadwerkelijk ruimte voor 105.000 mensen aan tickets elke dag, of was hier al een deel van apart gelegd en zo ja, hoeveel? Logischerwijs blijft er altijd wel een deel achter, maar dat maakt de kans voor de fan er niet groter op.

Begrijp me niet verkeerd. Ik misgun het niemand. Aan de fans die wél hun aangevraagde tickets hebben gekregen: gefeliciteerd en veel plezier! Dat het maar een mooie race moge worden. Het wordt hoe dan ook een groot feest. Alleen wel een feest dat voor velen thuis voor de buis gevierd moet worden.

Foto: Motorsport Images

The winner takes it all
Realistisch gezien zou dat eigenlijk altijd  het geval zijn geweest. Het evenement is nu eenmaal ontzettend populair. Zelfs zo populair dat de vraag het aanbod ruim oversteeg. En dat is begrijpelijk. Het is een historische race. De eerste Nederlandse Formule 1-Grand Prix in 35 jaar tijd. En zoveel plek is er niet in de duinen. Een select groepje mensen mag dit feest meemaken. Des te unieker de ervaring voor de mensen die wel mogen gaan.

Daarmee wil ik zeggen, je kan niet iedereen tevreden stellen. Bij een loting heb je winnaars, en verliezers. Je kan niet voorkomen dat mensen teleurgesteld raken. Of je de sport nou al tientallen of een paar jaren volgt. Dat was geen vereiste en daarop werd niet geselecteerd. Dat zou onmogelijk zijn geweest. Hoe wil je bewijzen of iemand méér fan is dan de ander? Het zou tevens ook niet uit moeten maken hoe lang je de sport al kijkt. Als je maar fan bent. Ja, ik kijk naar jullie, Marktplaatsverkopers.

Lees ook: Hint Hamilton naar Zandvoort? ‘Je kan voorspellen dat het niet gaat werken, ook al komen er veel fans’

Genoeg alternatieven
Daarnaast is het net als de ticketverkoop voor concerten. Je wil dolgraag naar een concert van je favoriete artiest, maar uiteindelijk loop je je kaartje mis en zie je ze voor woekerprijzen op andere ticketverkoopsites, of op Marktplaats. Doorverkopen is een moeilijk te bestrijden fenomeen, en het speciale ‘resell platform’ voor de Dutch GP is in ieder geval een poging om zoveel fans alsnog een kans te geven om voor een normale prijs naar de race te kunnen. En dat moet gewaardeerd worden.

En voor de mensen, zoals ik, zonder kaartje: bekijk het positief. Het spaart geld uit om naar een andere Grand Prix te gaan. Genoeg mooie circuits in de buurt: Spa-Francorchamps, Silverstone, Red Bull Ring, Monza, Hungaroring, Hockenheim en het Circuit de Barcelona-Catalunya (al dreigen die laatste twee van de F1-kalender te verdwijnen). Moet ik nog verder? Allemaal prima, betaalbare races. Zonder gewaagd lotingssysteem.

 

Laurens Stade

Laurens Stade

Laurens Stade (1998) volgt de Formule 1 non-stop sinds 2008. Sindsdien heeft hij een aantal races bijgewoond en is de Formule 1 haast zijn leven geworden. Als er geen Formule 1 is, is hij te vinden in zijn simulator. Volgt ook andere raceklassen, zoals de MotoGP, Indycar en het WEC. Verder is hij regelmatig te vinden op het circuit van Spa-Francorchamps en verzamelt hij graag Formule 1-memorabilia.

Gerelateerd