De Grand Prix van Japan op het circuit van Suzuka staat jaarlijks garant voor een groot Formule 1-festijn. Op de baan, naast de baan, iedereen geniet met volle teugen. Sebastian Vettel zou wel eens het meeste plezier kunnen beleven aan het Japanse uitstapje. De Duitser kan in theorie al wereldkampioen worden.

De FIA houdt voor de Grand Prix van Japan vast aan Emanuele Pirro als racesteward. De Italiaan bekleedde een week geleden diezelfde rol ook al in Zuid-Korea. Pirro reed reed tussen 1989 en 1991 in totaal 37 races in de Formule 1 en scoorde daarin drie punten. Tussen 2000 en 2002 won hij drie keer de vierentwintig uur van Le Mans, samen met Frank Biela en Tom Kristensen.

Het circuit
Het circuit van Suzuka is wereldwijd beroemd om het feit dat het ontworpen is in de vorm van een acht. De Nederlander Hans Hugenholtz is verantwoordelijk voor het ontwerp van de omloop die oorspronkelijk dienst deed als testcircuit van Honda. In 1987 werd er voor het eerst een Formule 1 Grand Prix georganiseerd.

Het circuit wordt door de coureurs vaak bestempeld als één van de meest uitdagende van de Formule 1-kalender. Met name de ‘s’ bochten aan het begin van de ronde en de 130R doen bij menig coureur het hart sneller kloppen. Niet alleen de mannen achter het stuur genieten met volle teugen van het evenement, de mensen op de tribune zijn vaak net zo enthousiast. Het Japanse publiek juicht voor alles en iedereen en dat maakt Suzuka een dankbare locatie om te racen.

Historie

Traditiegetrouw wordt de Grand Prix van Japan ergens achterin het seizoen gehouden. Dat betekent dat er met regelmaat een kampioenschap beslist wordt. Zo vierde Ayrton Senna en Mika Hakkinen er voor McLaren al hun kampioenschapsfeestjes. Het verhaal van Senna’s tweede wereldtitel mag bekend zijn:

omschrijving

De Braziliaan stond in 1990 met zijn McLaren op poleposition met Alain Prost, eveneens kandidaat voor de wereldtitel, naast hem. Senna beloofde zichzelf dat als hij bij de start de leidende positie zou verliezen, hij deze vóór de eerste bocht zou proberen te heroveren, ongeacht de consequenties. Prost kwam hem in de Ferrari inderdaad voorbij, Senna probeerde inderdaad orde op zaken te stellen en beide coureurs belandden in het grind. Senna werd zodoende wereldkampioen.

In 2005 was het Kimi Räikkönen die voor vreugde zorgde bij de renstal van McLaren. De Fin maakt samen met Renault-coureur Fernando Alonso een opmars naar voren, aangezien ze vanwege een verregende kwalificatie allebei vanuit het achterveld moesten starten. Voornaamste slachtoffers van hun inhaaldrift: Michael Schumacher en Giancarlo Fisichella. Laatstgenoemde liep er zelfs in de laatste ronde de overwinning door mis.

Vorig jaar
De overmacht van Sebastian Vettel was in 2012 groot te noemen. De Duitser pakte poleposition, reed de snelste ronde, leidde elke doorkomst en won uiteindelijk de race met twintig seconden voorsprong op Felipe Massa.

De grote held van het weekend was echter de man die er dit jaar niet meer bij is. De Japanner Kamui Kobayashi bracht ‘zijn’ thuispubliek in extase door met zijn Sauber de derde plaats voor zich op te eisen. Kobayashi werd toegejuicht alsof hij zojuist de wereldtitel had binnen gesleept.

Dit jaar
Sebastian Vettel kan dit weekend in theorie zijn vierde opeenvolgende wereldtitel in de wacht slepen. Hij heeft met vijf races te gaan een voorsprong van 77 punten op zijn enig overgebleven rivaal Fernando Alonso. De Spanjaard heeft echter al te kennen gegeven niet echt meer te geloven in zijn titelkansen, maar wel heel trots te zijn op het feit dat hij en Ferrari tot diep in het kampioeschap een mathematische kans op de wereldtitel weten te behouden.

In de spotlights
Sauber-coureur Nico Hülkenberg doet de laatste races nadrukkelijk van zich spreken, met als hoogtepunt natuurlijk de vierde plaats in Zuid-Korea. De Duitser roept om het hardst dat één zwaluw nog geen zomer maakt, dus zal hij maar wat graag willen laten zien dat tot het eind van het seizoen constant kan blijven presteren.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Japan de medium en harde banden mee.