Daniel Ricciardo heeft met de snelste tijd in VT2 een waarschuwingsschot gelost richting Mercedes: Red Bull zit er bij in Monaco. Dat bewees ook Max Verstappen. Hij was vierde.

Ricciardo reed een snelste tijd van 1:14.607. De Australiër was daarmee zes tienden los van Lewis Hamilton, de snelste Mercedes-coureur. Hamiltons teamgenoot Nico Rosberg was derde, op 0.899 van Ricciardo.

De snelste rondetijden werden gereden op de ultrazachte banden, die dit weekend voor het eerst worden gebruikt. Het laatste deel van de training stond daarbij in het teken van racesimulaties op die banden.

Om snelle tijden draaide het dus niet meer in het laatste pakweg halfuur, maar Ricciardo had daarvoor al duidelijk gemaakt dat Red Bull dit weekend, zo lijkt het althans, niet uitgevlakt moet worden door Mercedes.

Nadat Ricciardo na een kwartier P1 pakte, kwam Hamilton met een persoonlijk snelste ronde eerst nog binnen twee tienden. Ricciardo scherpte zijn tijd daarna halverwege de sessie echter aan en maakte het gat zo 0.606 seconde.

Formula One World Championship 2016, Round 6, Monaco Grand Prix, Monte Carlo, Monaco, Thursday 26 May 2016 - Max Verstappen (NL), Red Bull Racing

Verstappen onderweg naar de vierde tijd.

Achter de top drie was Max Verstappen vierde. De achterstand van de Nederlander op Ricciardo bedroeg 0.9 seconde, maar hij reed daarbij, zoals bekend, met de oude Renault-motor, terwijl Ricciardo de nieuwe heeft.

Na Verstappen volgde zijn Red Bull-voorganger Daniil Kvyat op P5 voor Toro Rosso, met Carlos Sainz in de andere STR11 op P6. Red Bulls opleidingsteam komt vooralsnog dus ook goed mee in Monaco.

De Ferrari-coureurs vinden we terug op de plekken zeven en negen, met Kimi Räikkönen voor Sebastian Vettel. Voor laatstgenoemde was het een incidentrijke sessie.

Vettel spinde eerste achterstevoren in bocht vijf, Mirabeau, wat een tripje naar de pits betekende. Daarna raakte Vettel in Sainte Devote – de eerste bocht na start/finish – de vangrail, maar kon hij wel gewoon door.

Manors Rio Haryanto, Renaults Kevin Magnussen en Haas’ Romain Grosjean maakten ook kennis met de vangrail, maar dan telkens vrij hardhandig en met de nodige schade tot gevolg.

Voor Haryanto en Grosjean ging het bij het uitkomen van de tunnel mis, voor Magnussen in de laatste bocht. Magnussens crash zag er ook apart uit: zijn Renault leek niet in te willen sturen.