F1-straffen zijn een verplicht onderdeel binnen Formule 1. Coureurs en teams moeten zich namelijk aan strikte regels houden. Doen ze dat niet, dan kunnen zij verschillende straffen krijgen van de wedstrijdleiding. Om Formule 1 beter te begrijpen is het dus ook belangrijk om je in de straffen te verdiepen. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende F1-straffen, inclusief schorsing.
Soorten F1-straffen
Er zijn verschillende soorten straffen die de wedstrijdleiding uit kan delen in de Formule 1, afhankelijk van de overtreding en de ernst ervan.
Waarschuwingen
Voorafgaand aan een straf, krijgt een coureur soms eerst een waarschuwing. Bijvoorbeeld als hij tijdens een race de track limits overschrijdt. Een coureur krijgt drie waarschuwingen voor het overschrijven van track limits tijdens de race. Bij de vierde keer krijgt hij standaard vijf seconden tijdstraf. Tijdens de kwalificatie is het natuurlijk een ander verhaal. Als een coureur dan de track limits overschrijdt, wordt de gereden tijd verwijderd en telt de snelste tijd die de coureur daarvoor heeft gereden. Er bestaat een grote kans dat dit ervoor zorgt dat hij een aantal plaatsen meer naar achteren start, tenzij hij nog tijd heeft om een nieuwe, snellere ronde neer te zetten. Het overkwam Pérez tijdens de kwalificatie in Oostenrijk in 2023 waardoor hij voor de vierde keer op rij kwalificatieronde 2 moest missen.
Reprimande
Een reprimande wordt gezien als officiële waarschuwing. Bij voetbal zou dit een gele kaart zijn. Reprimandes worden meestal gegeven voor gedrag dat niet strookt met de regels, maar dat niet ernstig genoeg is om een straf op te leggen. Voorbeelden van acties die tot een reprimande kunnen leiden zijn incorrecte plaatsing van reclame op de auto of onnodig langzaam rijden op het circuit tijdens oefenrondes. Dit is waar Verstappen een reprimande voor kreeg na de vrije training in Monaco in 2024. Een ander voorbeeld is het maken van opmerkingen die tegen de gedragscode ingaan. Hier kreeg Red-Bull adviseur Helmut Marko in 2023 een reprimande voor.
Tijdens een raceseizoen mogen coureurs vier keer een reprimande krijgen. Wanneer zij voor een vijfde keer een reprimande krijgen, betekent dit een gridstraf van tien plaatsen tijdens de eerstvolgende race. Dit overkwam Tsunoda in het raceseizoen van 2022. Hierdoor moest hij tien plaatsen op de startgrid inleveren tijdens de Grand Prix van Italië. Verderop in dit artikel lees je meer over wat een gridstraf inhoudt.
Tijdstraffen
Een iets zwaardere categorie straffen en een van de meest voorkomende binnen F1, zijn de tijdstraffen. Een coureur kan een tijdstraf ontvangen om verschillende redenen. Tijdstraffen worden onder andere gegeven voor het overtreden van baanlimieten, onveilig rijgedrag en het negeren van vlaggen. Alonso kreeg een tijdstraf tijdens de Grand Prix in Australië in 2024 vanwege een ongebruikelijke manoeuvre die bijdroeg aan een zware crash.
Tijdstraffen kunnen tijdens de race worden toegepast of na de race aan de totale racetijd van een coureur worden toegevoegd. Maakt de coureur tijdens de race nog een pitstop? Dan wordt de tijdstraf meteen ingelost doordat de pitcrew gedurende het aantal strafseconden nog niet aan de auto mag werken. Maakt de coureur tijdens die race geen pitstop meer? Dan wordt de tijdstraf opgeteld bij de eindtijd van de race. Deze straffen variëren van vijf tot tien seconden, afhankelijk van de overtreding.
Drive-through penalty
Maakt een coureur een nog grotere overtreding? Dan krijgt hij een drive-through penalty. Hierbij moet de coureur door de pitlane rijden zonder dat hij mag stoppen bij zijn team of banden te verwisselen. Omdat in de pits een maximale snelheid van meestal 100 of 120 kilometer per uur geldt, kost dit veel tijd. Deze straf wordt opgelegd voor overtredingen zoals snelheidsovertredingen in de pitlane of tegen een andere auto aanrijden.
Stop-and-go penalty
Dit is een nog zwaardere straf waarbij de coureur moet stoppen in de pitlane voor tien seconden voordat hij verder mag rijden. Bij deze straf mag een team, net als bij de drive-through penalty, niet aan de auto werken. Dit wordt gebruikt voor ernstigere regelovertredingen, zoals de stop-and-go penalty die Hamilton kreeg omdat hij verantwoordelijk was voor de zware crash van Verstappen tijdens de Grand Prix van Silverstone in 2021. Ondanks zijn tijdstraf van tien seconden, wist hij de race alsnog te winnen.
Gridstraffen
Gridstraf betekent dat een coureur een aantal plaatsen naar achteren moet op de startgrid bij de eerstvolgende race. Het overtreden van regels zoals als het wisselen van motoronderdelen of het negeren van gele vlaggen tijdens een sessie leiden vaak tot gridstraffen. Het aantal plaatsen dat een coureur moet inleveren, hangt af van de specifieke overtreding. Zo kreeg Valtteri Bottas tijdens de Grand Prix van Miami een gridstraf van meer dan 15 plaatsen voor onnodig langzaam rijden tijdens de sprintkwalificatie. De Stake-coureur veroorzaakte een gevaarlijke situatie en moest hierdoor achteraan starten.
Gridstraffen worden op de volgende manier gegeven:
- De eerste keer dat er een extra onderdeel wordt gebruikt, krijgt de coureur een gridstraf van tien plaatsen.
- De volgende keer dat een extra onderdeel wordt gebruikt, krijgt de coureur een gridstraf van vijf plaatsen.
- Als een coureur een straf oploopt die meer dan 15 gridplaatsen bedraagt, moet hij de race achteraan starten.
De kwalificatieprestatie blijft belangrijk – als meerdere coureurs dezelfde gridstraffen krijgen, bepaalt de kwalificatie de volgorde waarin ze starten. Daarom startte Charles Leclerc in 2022 in Canada als 19e – nadat hij Q2 had gehaald – terwijl de eveneens gestrafte Yuki Tsunoda als 20e startte, omdat hij niet verder kwam dan Q1.
Diskwalificatie
In uitzonderlijke gevallen kan een coureur worden gediskwalificeerd uit een race. Dit betekent dat hij of zij als niet gefinisht wordt beschouwd. Meestal is dit een gevolg van technische onregelmatigheden die een oneerlijk voordeel geven voor de coureur. Een voorbeeld van een diskwalificatie is die van Sebastian Vettel tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2021. De FIA eist dat er na de race een minimale hoeveelheid aan brandstof in de auto overblijft. Vettel voldeed niet aan de minimale hoeveelheid en werd gediskwalificeerd.
Schorsing
De zwaarste straf binnen F1 is een schorsing. Dit gebeurt alleen in extreem uitzonderijke gevallen. In de afgelopen veertig jaar is er maar zes keer een schorsing geweest. De laatste keer dat dit gebeurde was in 2012 toen Grosjean voor één Grand Prix-weekend werd geschorst vanwege zijn aandeel in een startcrash.
Wanneer wordt een coureur geschorst?
Zoals gezegd wordt een coureur enkel in zeer extreme gevallen geschorst voor één of meerdere races. Dit gebeurt meestal wanneer een coureur betrokken is bij een ernstig incident of herhaaldelijk de regels overtreedt. Een schorsing wordt meestal voorafgegaan door meerdere waarschuwingen of strafpunten.
Een coureur kan geschorst worden als hij binnen een periode van twaalf maanden twaalf strafpunten op zijn racelicentie krijgt. Enkele voorbeelden van situaties die kunnen leiden tot een schorsing zijn:
- Het veroorzaken van een gevaarlijke situatie op de baan.
- Het negeren van een rode vlag (die de sessie stillegt).
- Herhaaldelijke overtredingen van de sportieve reglementen.
Bekijk hier de tussenstand van het aantal strafpunten.
Wie ontvangen er straffen?
Niet alleen coureurs kunnen een straf ontvangen. Naast een individuele straf kan het ook voorkomen dat het hele team een straf krijgt van de stewards. Wanneer een team betrapt wordt op valsspelen, kan dit leiden tot een geldboete of een ander soort straf. Het overkwam Red Bull doordat zij het budgetplafond hadden overschreden. Dit zorgde voor een geldboete van 7 miljoen dollar en een sportieve straf van minder tijd in de windtunnel voor aerodynamische ontwikkeling. Ook Aston Martin kreeg een financiële straf voor de kiezen vanwege procedurele overtreding van het budgetplafond.
Wie deelt de straffen uit?
De wedstrijdleiding en de stewards van de FIA, de internationale automobielfederatie, zijn verantwoordelijk voor het toezicht houden op de races en het handhaven van de regels. Zij gebruiken videobeelden, telemetriegegevens en andere middelen om incidenten te beoordelen en te beslissen of een straf nodig is.
In het geval van coureurs start een onderzoek vaak nog tijdens de race of vlak daarna. Bij straffen voor teams vindt het onderzoek vaak pas achteraf plaats. De teams moeten namelijk uitgebreide documenten indienen met betrekking tot de financiën en het ontwerp van de auto. Wanneer de FIA hierin iets vindt wat niet lijkt te kloppen omdat het niet in lijn is met de regels, starten zij een onderzoek.