Ter ere van de 70ste verjaardag van het wereldkampioenschap Formule 1 tellen we in 70 dagen af tot de lichten voor het eerst op groen gaan voor VT1 in Melbourne. Vandaag: het Circuit de Barcelona-Catalunya, waar een Grote Prijs 66 ronden telt.

Het Circuit de Barcelona-Catalunya werd gebouwd in 1991 en werd datzelfde jaar nog in gebruik genomen voor de Grote Prijs van Spanje. Sindsdien was Montmeló, zoals het circuit ook wel wordt genoemd, 29 keer gastheer voor de Spaanse GP. Het circuit telt in de huidige lay-out 16 bochten. Het ronderecord staat op naam van thuisrijder Fernando Alonso. In 2006 deed hij in zijn Renault R26 1:14,648 over één ronde.

Lees ook: Formule 1 ook in 2020 naar Barcelona voor Grand Prix van Spanje

Het circuit, op zo’n 30 minuten van Barcelona, staat tegenwoordig vooral bekend om haar rol als testbaan. Door de vele kilometers die de teams er maken zijn de races vaak niet erg spannend. Al zal het Circuit de Barcelona-Catalunya voor vele Nederlanders toch een speciale waarde hebben. Het is hier dat Max Verstappen in zijn eerste race voor Red Bull zijn eerste overwinning behaalde. Hij werd zo de jongste racewinnaar ooit, met een leeftijd van 18 jaar en 228 dagen.

(Artikel loopt door onder foto)

Verstappen was in 2016 de beste na 66 ronden op het Circuit de Barcelona-Catalunya.

Verstappen was in 2016 de beste na 66 ronden op het Circuit de Barcelona-Catalunya. © Motorsport Images

Lange tijd leek de Spaanse GP na 2019 van de kalender te verdwijnen. Het circuit had een aflopend contract en leek het geld leek niet bij elkaar te krijgen om de Grand Prix te redden. Eind augustus klonk er in Catalonië een zucht van opluchting. Het circuit kreeg een nieuw contract, zij het voor slechts één jaar. Wie weet wordt de GP van Spanje in 2020 zo ook de laatste…

De volledige lijst ’70 dagen tot groen licht’:
70 dagen tot groen licht: Nino Farina, wereldkampioen in 1950
69 dagen tot groen licht: Verstappen versus Leclerc in Oostenrijk 2019
68 dagen tot groen licht: Schumacher en zijn 68 poleposities
67 dagen tot groen: Gilles Villesneuve, van sneeuwscooters tot Ferrari